DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Stavba kolejiště 4. část

 

 

31.7.2018  Trocha nostalgie

Při rekonstrukci domu jsem ze sklepa vytáhl staré kolejiště H0, které jsem stavěl někdy ve 13-ti letech. Udělal jsem pár fotek a pak ho zlikvidoval.

Fotky ukazují nálezový stav, tzn. po všech možných stěhováních, pádech cizích předmětů na kolejiště apod.

 

Rám je(byl) z borových prken a poskytuje slušnou pevnost. Horší to je s tendencí jednotlivých prken ke krutu do vrtule a nemožnosti dosáhnout pravého úhlu na bočnicích. Zbytek struktury je klasická překližka, polystyrén, montážní pěna a sádra.

 

Vegetace je znázorněna molitanem-Purexem, vyšší stromy jsou drátěné s purexem a foliáží.

 

 

 

 

 

Model dávno nesplňuje moje nároky a očekávání na realističnost zpracování. Je to holt poplatné době..

 

 

 

A neveselý konec. Doufám, že se brzy zas dostanu ke stavbě nedodělaného soumodulí s nádražím.

 


7.4.2019

Pauza

Vlivem naprosté časové zaneprázdněnosti se mé práce na kolejišti a tudíž i aktualizace na tomto webu dočasně pozastavily, ale věrným návštěvníkům mohu slíbit, že budou pokračovat. Jen prosím o trpělivost :-)


2.12.2020

Dioráma č.2

Po delší pauze se zase vracím k modelaření. Abych si připomněl postupy, event. zkusil svůj um posunout trochu dál, udělal jsem si další dioráma. Podotýkám, že většinu toho mám odkoukaného od Tomáše Bartoše.

 

Základ zbytky překližky a extrudovaný polystyrén.

 

Něco papírových utěrek s Duvilaxem.

 

Zasypáno hlínou, na rovnou část potom jemně přesátou.

 

Kolej Peco CODE 100. Štěrk Polák znělec. Sypátko z eshopu digitalezentrale.de

 

Na zadní užší stranu jsem dal ornici.

 

Prosytil Duvilaxem s vodou a Jarem, poměr od oka.

 

Koleje jsem napatinoval Agama rez, svršek Agama rez + olej v poměru 1:1. Mezi kolejemi uprostřed pak ještě trochu samotným Agama olej jako odkápavající špína z mašin.

 

Nachystal foliáže Model scene a Polák + purex Polák.

 

A začal lepit Duvilaxem nastříhané foliáže. Mezi jsem sypal Purex.

 

Přidal ještě mech Auhagen, ten zároveň přetřel Duvilaxem.

 

Vše mimo foliáží jsem potom přetřel Duvilaxem a zaflokoval trávou Mininatur jarní 4,5mm.

 

Nahoře jsem si vyznačil polní cestu, natřel okraje Duvilaxem a zaflokoval trávou Mininatur jarní 1mm.

 

Vystouplé nízké keře z mechu Auhagen přeflokované Mininaturem jsem na povrchu přetřel Duvilaxm a posypal zbytky listí co byly na dně krabice s keři a stromy z Merlíku.

 

 

To stejné na druhé straně. Přidal jsem i Merlík keře.

 

Přidal jsem druhou vrstvu trávy, opět Mininatur, ale béžová, 4,5mm

 

Protože jsem si chtěl ulehčit práci, Duvilax pro tuto druhou vrstvu jsem patlal na první vrstvu trávy štětkou a takhle to dopadlo. Vytvořily se tyto nehezké škraloupy.

 

Takže nutno nechat hezky pomalu vpíjet zředěný Duvilax do spodiny  trávy místo vedle místa např. tímto aplikátorem.

 

Opět posypka z listí

 

A po aplikaci dalších vrtsev béžové, délky 6,5mm promíchávané jarní, vzniklo toto. Zmíněné škraloupy byly nakonec ku prospěchu, protože přeflokovaním dalšíma vrstvama získal povrch na plasticitě.

 

Dosazeno návěstidlo, s patinou z olejovek.

 

A tady už výsledek na přímém zimním světle. Telefon barvy trochu přepaluje.

 

Jsem rád, že jsem si to zkusil takhle nanečisto. Na soumodulí nádraží by mě každa chyba dost mrzela.

 

Závěry jsem si z toho udělal tyto: u barev Mininatur asi zůstanu. Jsou jakoby hedvábné/lesklé, ale to v přírodě někdy taky. Křoviska, maliní apod je dobré lepit před statikou. V podstatě vždy je dobré povrch před první statikou zvrásnit drceným molitanem (Purexem). Jinak je plocha nepřirozeně plochá. Vrstev statiky je potřeba opravdu hodně. Jedině tak se získá aspoň trochu přirozená různorodost porostu a povrchu.

 

Vidět je to na této zadní straně, kde jsem Purex nedával a je moc plochá. I křoviska jsem dost ošidil. Techniku se zasypávaným mechem ke ztvárnění maliní atd vůbec ještě nemám zvládnutou.

 

...

 

 

Ačkoliv výsledek mému oku celkem lahodí, stále mi tam chybí ona realističnost.

 

 

...

 

 

Snad mě to posune zase kousek dál.

 

Toť vše.

 


 

20.1.2021   

Krajina na kolejišti I.

 

Sebral jsem odvahu a pustil se do krajiny na segmentech s nádražím. Začal jsem s mokřadem, který se nachází pod tělesem nádraží a to flokem MiniNatur léto, 4,5mm. Lepil jsem Duvilaxem bohatě promíchaným s Purexem pro větší platicitu a drny. Po zaschnutí jsem ještě dodělal další vrstvy drnů, abych pokud možno co nejlépe ztvárnil právě mokřad. Ještě zvažuji barevnou jednolitost trochu narušit jinými odstíny, ale to až jak ve mě uzraje.

 

 

 

 

Dále jsem nachystal křoví Polák a MiniNatur a mech (lišejník? houbu? ) Auhagen.

 

Cílem by ztvárnit hranu tělesa nádraží s neudržovanou zelení.

 

Po zaschnutí lepidla jsem aplikoval flok Jaro a Béžová a to i do houby Auhagen. Směrem ke kolejím jsem přidával béžovou a zkracoval délku vláken k 2 mm.

 

 

Cílem bylo ztvárnit křoviska silně zarostlá starou trávou.

 

V mezičase jsem se pustil do stromků, opět MiniNatur. Je to taková příjemná stavebnice s poměrně snadno dosažitelným uspokojivým výsledkem. Horší to je s cenou :-(

 

Předchystaný kmen sólo smrku. Stačí nakroutit větve.

 

 

 

A pak jen postupně nalepit jehličí z dodané foliáže.

 

 

 

Po zastřižení nůžkama to vypadá zhruba takto.

 

Tady pro změnu borovice. Ta vpravo ve Styroduru je koupená hotová Model Scene.

 

Mezitím jsem přidal další vrstvy jarního a béžové floku. Začal jsem přidávat i delší vlákna.

 

Uprostřed louky jsem chtěl vytvořit takové vyvýšené sušší místo, kam se nejvíc opírá slunko, ale s výsledkem jsem úplně nebyl spokojen. Nejvíc mně vadilo příliš mnoho drnů. To dokládá, jak si člověk musí promyslet každy krok. Jinak co se týče křovin, myslím, že jsem konečně přišel na to co to chce.

 

Tak jsem to vyřízl pryč a udělal znovu.

 

Takhle jsem si to představoval. Ještě tam přijde zaparkovat Gazík místního myslivce.

 

 

 

Ještě pohled z dálky.

 

Dále jsem začal připravovat podklad pod lesík, který bude v nejvyšší části kopečku. Použil jsem foliáže Model Scene Borůvčí a Lesní podrost(?). Stejně asi nebudou vidět, ale pro ten pocit.

 

A okolí začal zaflokovávat jarní, letní a béžovou. Vše MiniNatur.

 

A z Polákovy listové foliáže začal zkoušet popínavé rostliny co budou viset na zdi.

 

Nejspíš použiju jen ten tmavý odstín.

 

Tady ještě víc spojím jednotlivé odstíny a jako podklad to už asi bude stačit.

 

Pokračování příště.

 


Krajina na kolejišti II.

 

Popínavky, myšleno něco jako břečťan, nakonec zvoleny ty tmavé.

 

 

Pustil jsem se do přípravy lesíka na kopečku. Materiály: Bezucha, Polák, Heki a MiniNatur. Původní představa byla spíš tmavější odstíny, jako kontrast k trávě, ale nakonec jsem se musel spokojit se spíš letními a jarními odstíny kvůli nedostatku zboží v eshopech. Jak se ukázalo, bylo to štěstí.

 

 

Tady už nachystaná flotila MiniNatur jehličnanů ze stavebnice.

 

A začal jsem nasucho zkoušet skládat lesík a ladit kompozici. Nelíbila se mně přílišná rozmanitost barervná i druhová. Tak jsem některé stromy vyřadil. Každopádně cíl byl hustý lesík plný křovin a spíš menších stromků a to se nakonec snad celkem povedlo. I světlejší barva se mně nakonec líbí a vlastně se i víc hodí ke keřům osazených dřívě na okraj náspu.

 

Takže jsem postupně vše přilepil gelovým lepidlem do podkladu, ale i stromky navzájem pro větší pevnost

 

 

Ty tři borovice napravo vypadají možná trochu nepřirozeně nebo spíš uměle vysazeně, ale na toto místo jsem je plánoval už při vytváření palouku a nechtěl jsem se o to připravit.

 

 

Výsledný dojem je ale pro mě osobně uspokojivý.

 

Předseda místního mysliveckého spolku konečně zaparkoval svůj UAZ 69.

 

A pokračování příště.


12.9.2021

Krajina na kolejišti III.

 

V rámci ošahání si postupů jsem si udělal malé tmelící cvičení pro budoucí dodělání depa. Použit N štěrk, sádrokartonářský tmel a lepidlo.

 

První poznatek - všechny prostory a plochy kde to jde, nejdřív vylepit korkem nebo izolačním materiálem (např. Mirelon). Ušetří se tmel a hlavně váha. Tmel ve větší tlouštce je dost těžký

 

Druhý poznatek, štěrk a lepidlo asi lze vynechat. Samotný tmel v tenké vrstvě taky funguje. Při zkušebním barvení třetí poznatek, a sice, s mírou a opatrností. Barva se velmi vpíjí a nedá se odstranit/přebarvit.

 

Dále jsem se pustil do cesty co vede od nádraží. Představa byly žulové kostky notně záplatované asfaltem a zaprášené prachem / hlínou. Po menší rešerši jsem koupil tyto desky s kostkama od Falleru.

 

Hrubé rozložení.

 

Drobné podložky kolem budovy pro větší plasticitu.

 

I od kolejí..

 

Můžeme záplatovat..

 

Použit čistě sádrokarton. tmel.

 

Problém je samozřejmě napojení jednotl. desek na sebe. Snaha byla tato místa zazáplatovat tak, aby to vypadalo přirozeně.

 

Tmel pak nabarven akrylovou Agamou "beton".

 

A pohled od kolejí..

 

Další fáze byla prašná cesta a navazující odstavná plocha u skladiště. Dost mně záleželo na odstínu použitého prachu a popravdě žádný nabízený mně nevyhovoval. Buď byl odstín nepřirozeně výrazný nebo barevně moc neladil se štěrkem u kolejí. Nakonec jsem nakombinoval vlastní sběr  s prachem od kolegy Mnitky "Prach hnědý světlý  P03" a polákův "Prach znělec" v poměru 1:1:1. O jiné frakci, než prachu jsem ani neuvažoval. Větší zrnitost za mě vypadá nereálně a měřítkově neodpovídá.

 

Postup zvolen: natření podkladu Duvilaxem, zaprášení prachem pomocí jemného sítka se zúženým aplikačním otvorem a následné prosycení jarovou vodou a naředěným Duvilaxem.

 

Postup jsem si rozfázoval a...

 

..začal vyvstávat problém. Jednotlivé fáze, nebo chete-li plochy na sebe nenavazovaly.

 

Při pokusu o opravu další vrstvou a prosycením jar.vodou a řídkým Duvilaxem zase začaly vznikat mapy. Tento postup s výhodou používaný u lepení štěrku pod koleje jsem musel právě kvuli vznikajícím mapám opustit.  Při použití klasického rozprašovače s pákou se zase narušoval nachystaný povrch tím, že z tohoto rozprašovače téměř vždy vycházejí kromě aerosolu i větší kapky jeho obsahu, rozprašovač jakoby plive. Poměrně dost jsem se natrápil a zdržel hledáním řešení.

 

To nalezeno v tomto rozprašovači na kytky Z tohoto vychází skutečně jen aerosol a ten jemně dopadá a nenarušuje povrch. Takže postup je tento:  libovolně si zapráším terén prachem, pak zlehka postříkám aerosolem vody a Jaru a pak znovu zlehka postříkám naředěným Duvilaxem. Případně můžu po zaschnutí přidat další Duvilax pro zpevnění.

 

Výsledkem je uspokojivý výsledek bez přechodů a s okraji hezky do ztracena

 

Dále jsem nachystal podklad pod budoucí náletová křoviska v další části kolejiště..

 

Zkouška kompozice..křoví MiniNatur a Polák, trochu také Bezucha.

 

První vrstvy statiky, MiniNatur béžová a jaro..

 

Zde si neodpustím trochu kritiky na jinak doposud vychvalovaného výrobce MiniNatur. Vyfocená křoviska by měla být dle označení stéjné bravy, což podle mě nejsou. Čili nejen Polák, ale i...asi jsem moc náročný :-(

 

Zde zasychající další vrsty statiky s lepidlem.

 

 

V mezičase příprava podkladu v další části kolejiště.

 

A zpátky k náletovým křovinám. Postup standartně od nižších po vyšší vlákna, okraje sušší.

 

A další vrstvy, narušující jednolitost travní plochy.

 

A dochází i na různé rohy a zákoutí, kde přirozeně bují tráva či plevel.

 

Blžíme se do finále..

 

Ještě necháme zarůst šturc.

 

Později přidáme ještě zelenou...

 

Pod skladiště nelétají vlákna statiky a tak jsem si drny předchystal osvědčenou metodou s cuprexitovou destičkou.

 

Pokračování příště..