DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Vozový park

Přistihl jsem se, že strašně rád čtu recenze na vozidla a zároveň zjistil fakt, že jsem před koupí mnohdy marně hledal nějaké informace, co by mne pomohly v rozhodování zda koupit, či nekoupit danou lokomotivu či vagón. Rozhodl jsem se proto, že zde budu postupně prezentovat a trošku jakoby i recenzovat můj stávající vozový park. Třeba to někomu pomůže v mém dilematu, zda koupit či nekoupit. Rozhodně si však nedělám ambice na nějaké zcela vyčerpávající recenze ve smyslu "lokomotivní skříň je o 1 mm delší než u předlohy". Proto tuto sekci berte skutečně hlavně jako prezentaci mého vozového parku. Hodnocení je od 1 - 3, přičemž 1 je vynikající, 2 běžné, 3 podprůměrné, avšak stále dobré, především ve srovnání se starými modely z produkce Piko apod.


 

3.7.2021 Roco EDK 750

Původně jsem neměl v plánu tuto dost drahou novinku kupovat, ale pak jsem si uvědomil, že oproti záplavě lokomotiv a vagónů je to příjemná změna, navíc od Roca a především s jasným českým vzorem. Žádná přeznačená kořistka. Množství funkcí je dechberoucí. Kromě autentického zvuku ovládají funkce jeřábu elektromotorky. Motorizované nejsou jen patky. To tady na trhu v oblasti pracovních kolejových strojů myslím ještě nebylo.

 

 

Model je zabalen a lá Roco. Prostě není co vytknout. Vše přehledné,kvalitní, pasující. I český návod je obsáhly a bez překlepů, či překladatelských chyb.

 

Brzdové hadice lze zasunout do rámu bez seřezávání a drží i bez lepidla, neprasknout při úchopu do pinzety. Popruhy z tkaniny, oka do nich z kovu. Závaží z odlitku, podkladní pražce lze výškově do sebe zasouvat a drží tak akorát. Šroubováček na vysouvání patek je zn. Wera, tzn. to nejlepší mezi šroubováky. Záměrně to takhle rozepisuji, protože absence těchto drobných, funkčních a promyšlených detailů mně zoufale chybí u nejmenovaného českého výrobce.

 

Model je prostě krásný. Srovnání s předlohou jsem nedělal a ani nebudu, ale ty detaily, přesné přechody barev...opět bych mohl srovnávat s...

 

 

Záď zatím bez závaží.

 

Hmotnost je dostatečná, dokonce i vozík je dotíženej. Samotný jeřáb má převahu váhy na zádi.

 

 

Čisté popisky.

 

A zde už vysunutý výložník vodorovně.

 

A zde i výškově. Z ovládání jsem měl původně strach. Myslel jsem, že to lze jen přes aplikaci v telefonu či Playstation, jak jsem viděl na videích na Youtube. Lze to ale samozřejmě i přes běžný ovladač,já mám např. Lenz. Navíc funkce jsou přiřazeny tlačítkům logicky, např. zvedání háku F3, klesání F6 (=nahoru, dolů), ale výložník vysunout vodorovně doprava F5, zasunout doleva F4 (=doleva, doprava). Pokud bych přesto připojil Playstation (4 a vyší), posunu ovládání díky joystickům na úroveň reálného ovládání, jako má strojník v EDK.

 

Šroubovák Wera slouží k nastavení patek.

 

A zde už v akci s břemenem. Pod patkami jsem zapomněl jeden článek.

 

 

Detailně ztvárněná kabina.

 

Tady už jsou pod patky vloženy chybějící mezičleny.

 

Maximální vysunutí háku.

 

Závaží se vzadu jednoduše pověsí na malé háky.

 

 

Osvětlení. Kromě standartního pozičního funguje i pracovní na výložníku.

 

Pohyb jeřábu je vyřešen taky chytře. Při vysunutí táhla mezi podvozky rozpojím ozubená kolečka pohonu a z jeřábu udělám volně pojízdný vagón. Při zasunutí naopak jeřáb samovolně pojíždí dopředu dozadu jako lokomotiva. Max. rychlost je taky dobře nastavena - úměrná veliké předloze.

 

Všechny motorky mají funkci autostop. Jen navíjení háku má tuto naplou strunu jejíž stlačení vypne navíjení.

 

 

 

Na závěr srovnání se starou nemotorizovanou maketou. Už zopakuji, že motorizace posouvá zábavnost a atraktivitu tohoto modelu úplně na jinou úroveň. O rozdílech v provedení ani nemluvě.

 

 


8.1.2017

T478.3405  "Brejlovec" Roco + IS model

Ve slevě jsem koupil "Brejlovce" Roco a nechal si ho od Igora Šefčíka předělat na tento konkrétní kus.

Zpracování jako vždy špička, obzvlášť okřídlené kolo bych vyzdvihl. Fotky nechám bez komentáře.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

16.1.2016

T478.1001 "Zamračená" (MTB + Igor Šefčík)

Aby byla nějaká aktualizace, než zase nashromáždím něco ze stavby kolejiště, nafotil jsem pár fotek prototypové "Zamračené". Snad se vám budou líbit.

Jak většina z vás určitě pozná, jedná se o přestavbu prototypové (kulaté) "Zamračené" od MTB. Přestavbu provedl Igor Šefčík a jako vždy nemůžu než smeknout. Čistá detailní práce.


Model je opravdu krásný, perfektní nástřik, potisk, množství leptaných detailů, I.Š. je prostě machr.

 

Tzv.letní pluh umožnil i dolepení hadice parního vytápění..

 

Tato fotky odhalí původní letní pluh, ale to umí jen fotky...

 

Model mám, jak jinak, než digitalizovaný a ozvučený. Rozjezdů se zvukem přeplým na plný výkon se asi nenabažím nikdy :-)

 

 

 

leptané detaily na střeše.

 

 

Detailně provedený čelní reflektor, rovně nalepená hvězda, žebřík na střechu...

 

 

Teňoučká houkačka, krásný rovný nástřik...

 

Touto fotkou se loučím, snad se dostanu brzy zase k další aktualizaci.

 

 


12.4.2015

T478.1 "Zamračená" (Roco vs. MTB)

 

Zamračená Roco vs. MTB

Kritiky a srovnání na tyto modely bylo napsáno už dost.  Přesto, ač jsem to původně neplánoval, nakonec jsem se rozhodl si napsat vlastní srovnání, tak, jak vidím oba modely já.

 

 

Obal

Oba modely jsou podle mě dobře a prakticky zabalené, součástí jsou i příbalové informace a doplňky k dosazení nebo dolepení. Kromě toho, že vzhledově se mi víc líbí krabice Roco je to na stejno, čili:

Roco 3:3 MTB

 

 

Vzhled

Tady už to je ale trochu jinak.

Roco

+celkově dotaženější a uhlazenější vzhled

- - - silná, lupovitá okna jsou podle mě jedním z hlavních negativ celého modelu

MTB

+ ačkoliv na mě působí oproti Rocu nedotaženě a trochu hrubě, považuji to v případě „Zamračené“ za výhodu. Vlastní lokomotiva je totiž pro mě ztělesněním drsného a trochu strach nahánějícího (hlavně při rozjezdu při zátěži) stroje s velkým „S“, s čímž trochu hrubší zevnějšek modelu koresponduje

- mám dva modely v unifikovaném nátěru s malým žlutým pruhem na čele. Bohužel odstín žluté je u každého modelu dost výrazně jiný, což vynikne hlavně když je postavím vedle sebe.

- - -plný, tzv. zimní pluh považuji pro změnu u MTB za největší prohřešek. Ostatním asi tak moc nevadí, ale já ho prostě nesnesu. Působí na mě jak bezzubá čelist v otevřené puse nějaké staré babičky.  Prostě děrování, které  pluh opticky odlehčuje chybí. Je fakt, že p.Báňa původně dodával jako alternativu i „letní“ pluh s děrováním, ale ten byl pro mnohé typy spřáhel nepoužitelný. Navíc později začal dodávat tento alternativní pluh pro mě ze záhadného důvodu jen jeden k jednomu modelu. Na vyžádání zasílal i ten druhý, ale po dlouhém čekání a s otazníkem, jestli vůbec. Mně ze tří žádostí přišel jenom jeden.

Druhým pro mě rušivým prvkem je fakt, že pluh je až příliš mohutný a dlouhý, sahající až téměř k temeni kolejnic. Ale možná to tak má být..

Okna u Roca i pluh u MTB jsou podle mě zbytečné nedostatky, které se ale vyrovnávají, takže Roco vs. MTB 2:2

Není žlutá jako žlutá. Navíc ve skutečnosti je rozdíl mnohem markantnější, než na této fotce.

 

 

 

Při čelním pohledu krásně vyniknou lupovitá čelní skla u Roca. I bílá madla pod nimi jsou ve srovnání s MTB mnohem humpoláčtější. Brzdé hadice u MTB jsou strašně křehké a obtížně se dosazují. Pluh u Roca sice má "odlehčující" otvory, ale velký otvor pro pohyb spřáhla je podle mě až zbytečně široký.

 

 

Boční pohled. Roco je "prsatější"... jestli je to lépe nebo hůře nedokáži posoudit.

 

 

Zase ty okna jak do ponorky. A nádrž.. :-)

 

 

Technické provedení

Roco

+ opět celkově dotaženější a preciznější

- jen 8-mi PIN

- zvuk nic moc, takový nemastný neslaný

- převod zbytečně do rychla (proč? model není autíčko určené k lítání po autodráze)

MTB

+perfektní zpřevodování blízké reálným rychlostem

+ patice pro PLUX22 a s tím možnost zapínání čelního reflektoru, osvětlování stanoviště strojvůdce aj.

+ těžký rám a s tím spojené jisté jízdní vlastnosti a velká tažná síla

+ zvuk ač není výtvorem MTB, ale pana Smutka potažmo Artolu je daleko výraznější a pro „Zamračenou“ typičtější

- reproduktor, ačkoliv působí mohutně zaprvé přesně nesedí v připraveném místě na pojezdu, ale hlavně zdaleka nedosahuje zvukových parametrů menší kostičky od Zima, což je škoda.

- skříň nepřesně sedí na pojezdu, je mezi nimi vůle a rušivé cvakaní při úchopu

- - - poziční světla prosvítají plastovým výliskem skříně a čelní osvětlení zase prosvítá do stanoviště strojvůdce

-přiložené doplňky k nalepení jsou nepříliš vysoké kvality. Hlavně brzdové hadice takřka není možné osadit na lokomotivu aniž by se nezlomily.

Roco vs. MTB 2:2

 

Na první pohled širší reproduktor než pojezd na spodním MTB způsobující drhnutí skříně při sundávání.

 

 

Plastové znázornění strojovny u Roca je určitě bonusem. Naopak jen 8-mi PIN mínusem.

 

 

Dojem a závěr

Roco nedosahuje technické vyspělosti MTB, ale je celkově dotaženější a asi i kvalitnější. Je vidět, že má s výrobou mnohaleté zkušenosti.

MTB má ambice být technicky dokonalejší, ale celkově je nedotažené, se zbytečnými chybami, jakoby šité trošku  horkou jehlou. Ale možná toto, spolu s výrazně lepším zvukem jí dává něco, co se jen těžko definuje, možná by se dalo říct něco živočišného. Zkrátka, přestože je Roco dospělejší, tu chuť pravé „Zamračené“ mi dává MTB (taky s ní radši jezdím). Navíc, přestože se dá polemizovat o přístupu p. Báni ke kritice, reklamacím atd., tak já osobně jeho rozhodnutí pustit se do českých mašin velmi, velmi oceňuji a jsem si téměř jist, že nebýt jeho, tak se jiných mašin, než "Zamračené" a "Brejlovce" od jiného výrobce nikdy nedočkáme. A proto MTB celkově vítězí. 2:3

 

 

 


 

18.5.2014

ES499.003 "Krysa" IS Model

 



Další fajnový model z dílny Igora Šefčíka, v současné době o to atraktivnější, že podle všeho se nejen na něj chystá i italské A.C.M.E. To, co doposud vyprodukovali v ČD je velmi povedené a já jako příznivec ČSD se tak nemůžu dočkat na přímé srovnání s tímto mým na zakázku zhotoveným modelem.
 



Opakoval bych s nějakým širším popisem a tak jen stručně: pojezd převážně Roco, zvukový dekodér ESU 4.00, skříň res. odlitek.


Jako malý jsem rád pozoroval a poslouchal rozjezdy těchto strojů, jak mohutně hučely ventilátory chladící odporníky. Simulaci tohoto "fénu" mám nahranou ve zvukáči, nevím co to je za zvuk, ale IS to vybral perfektně.

 

 

 

 

Modely v tomto unifikovaném nátěru nejsou moc časté a proto se mi dost líbí. Jsem zvědavý, jestli na něj dojde i u A.C.M.E. Bude se dobře vyjímat na vozbě těžkých rychlíků ve spojení s polomáčenou variantou na přípřeži.

 

 

P. Šefčík model zpracoval jako obvykle do nejjemnějších detailů. Osobně vyzdvyhuji dokonalý nástřik, potisky tampónprintem, detaily na střeše vč. sběračů, hadice pískování nebo třeba zcela typické protisluneční clony na pracovišti strojvůdce.

 

 

 

 

Stěrače, madla, zásuvka el. topení, potisk, vše 1A.

 

 

Dokonalý sběrač...

 

 

Již zmiňované sluneční clony na stanovišti rušňovodiča.

 

Model je prostě špičkový jako vše od IS. Škoda jen, že soudě podle rychlosti prací na kolejišti se tento "Hugo" zadrátování jen tak hned nedočká.



20.11.2013

E669.174  "Šestikolák" IS Model


Tuto lokomotivu jsem tu už jednou představoval, ale protože její modely od IS Model považuji za velmi povedené, říkal jsem si, že by bylo škoda se nepodělit i o další kousek, co od něj mám.




 Stejně jako minulý model má i tento pojezd složený z dílů Roco doplněných o rám vlastní konstrukce.





O ovládání se stará zvukový dekodér ESU se zvukem, který bohužel není originální. Snad ho někdy někdo nahraje.





Lokomotiva je opět provedena na špičkové úrovni. Povrchovou úpravou počínaje, přes jízdní vlastnosti až po detaily střechy, interiéru, masky podvozku apod.




Na této fotce je krásně vidět detail ovádacího pultu z klasického zeleného "plechu".





Moc nechápu, jak se p.Šefčíkovi daří dělat tak tenké linky na skříni modelu.






Masky v detailu, vč.nezbytného nátěru kol...




Střešní partie.




Výhodou  kinematiky s nastavitelnou výškou spřáhla je zřejmá, nevýhodou je nemožnost jízdy nárazník na nárazník. Šestikolák je ale tak dlouhý, že bych měl stejně obavy, že by v obloucích docházelo k zasekávání nárazníku do sebe. Takže možná dobře, že tak.





"Rakaňa" v celé své kráse. Úplně za ní vidím "uceleňák" 20-ti vozů Eas a siluetu Vysokých Tater u žst.Štrba.


 

Opět jeden patčí pohled na střechu a sběrače...technické zpracování a jízdní vlastnosti jsou opět super. Skříň se snadno sundává, vše je přístupné, přehledné a čisté. Osvětlení klasicky poziční, koncová a hlavní zapinatelné zvlášť. Model jede tiše a klidně. Přestože má ale šest náprav, tak sběr proudu není paradoxně ten z nejlepších.Zvláštní.






...jako z propagačního katalogu.



 



Pohled do nitra stroje. Patrný je vlastní tišťák, dekodér a reproduktor.Těžký rám propůjčuje mašině tažnou silu, jaká nemá v mém vozovém parku obdoby.


A ještě detail...Na závěr nezbýva, než opět zopakovat, že "Šestikoláky" jako moje nejoblíbenější lokomotivy mi dělají na kolejišti velkou radost.




22.6.2013

"Patra" Bp Rivarossi

Koupil jsem si tento limitovaný a určitě povedený model klasických pater od firmy Rivarossi, potažmo Ben-international. Oproti starým patrům od Schicht(nebo kdo je vyráběl) oceňuji především výrazně lepší jízdní vlastnosti, přítomnost šachty pro spřáhlo NEM a samozřejmě i větší modelovou věrnost.
Touhle prezentací bych se chtěl ale spíš podívat na drobné úpravy které jsem provedl, než na hodnocení vlastního modelu.



Takhle vůz vypadá po vytažení z krabice. Jednotlivé články jdou rychle a snadno rozpojit.



Koupil jsem si tady www.pojezdy.eu již hotovou sadu pro montáž osvětlení. Nachystal jsem si základní nástroje pro instalaci.



Výrobce a dodavatel v jednom, pan Ing.Pohořelý má na svých stránkách přehledný návod. Jednou z dobrých rad je způsob, jak vytáhnout podvozky ze skříně pomocí zasunutých papírků, aniž by došlo k jejich poškození .



Po rozdělání...




Tištěné spoje nainstalované výrobcem.




A tady už jeden vyměněný za dekodér coby součást osvětlení.




Vlepení osvětlení horního patra...







A dolního. Všechny tišťáky se vzájemně pospojují káblíky, přičemž celý spojený vůz má dva sólo okruhy, každy s vlastním dekodérem. Ty mají potom stejnou adresu, čili provádí stejné rozsvěcování a zhasínání. Jdou rozsvítit jednotlivé články, záchod a koncová světla.
Patra po rozsvícení vypadají pěkně a spolu třeba se "zamračenou" vytvoří zajímavý noční vlak.




Ještě jsem doplnil cestující.



A pak jsem si všiml reklamy na vrtací šablonu pro madla od firmy třmínek. Ty jsem chtěl původně nechat v sáčku, protože jsem věděl, že bez podobné pomůcky nemám šanci madla uchytit rovně. Čili jsem ji koupil a dal se do vrtání.



Vlevo předvrtané díry, vpravo zkusmo vsazená madla.



Díry jsem udělal vrtačkou Proxxon, přestože dodavatel doporučuje použít vrtačku ruční. Vrták možná projel někde skrz plastovou skříň dovnitř, ale to mě nevadilo, protože to stejně není vidět.Menším problémem bylo sehnat vrták doporučeného průměru 0,7mm.



A zde již kompletně vyvrtáno a nalepeno. Se šablonou šla práce rychle od ruky. Navíc součástí šablony jsou i leptaná čísla označující vozovou třídu a po jejich nalepení získala patra spolu s madly zase o něco modelovější vzhled.




28.11.2012

"krysa Piko vs. krysa IS" ES499.0

Bohužel posledni dobou je času tak málo, že se práce na kolejišti v podstatě zastavily. Proto dávám na stránky alespoň další představení mého vozového parku, v podstatě jen proto, aby to tu nezamrzlo.

Tentokrát jsem vybral srovnání předělávané "krysy" na novém pojezdu Piko, představené dříve a zánovního kousku od Igora Šefčíka na pojezdu Roco.
Fotky nechám bez komentáře.


             

Toť vše.





18.9.2012
"Čmelák" T669.0035 Techimage




Dnes jsem si vybral opět tak trochu kontroverzní model, ne však naprosto lajdáckým zpracováním jako minule "Brejlovce", ale cenou, která je kritizovaná jako neúměrně vysoká.
Jde o model brněnské firmy Techimage, jehož úroveň zpracování je na velmi vysoké úrovni, ale bohužel cena je dle názorů modelářů za hranicí akceptovatelnosti.




Model je dodáván v rozměrné krabičce vystlané silnou vrstvou molitanu a zajišťující tak slušnou ochranu. Bohužel horší je vytahování mašiny z tohoto obalu, protože není přítomný obvyklý průhledný pásek a jedinou cestou (na kterou jsem přišel) je nejdřív vytažení obepínajícího molitanu a teprve potom samotné mašiny.
Nevím, jestli je to tak složité z důvodu množství detailů na skříni modelu nebo jen trochu podceněné výrobcem.
V krabičce je přiložen přehledný návod, brzdové hadice, leptané tabulky a řetízek na přepažení madel pro posunovače na čele lokomotivy. Víc není potřeba, protože vše na modelu už je. Snad jediné, co jsem trochu postrádal je figurka strojvůdce.





Model má pojezd z továrních modelů firmy Atlas USA a zbytek, tzn. rám, skříň včetně detailů a elektrické zapojení vlastní výroby a to buď z lisovaného plastu nebo leptaných plechů.

 




Především leptané doplňky jako jsou schůdky, zábradlí, kličky na skříni, ale i "stříška" na čele dává modelu profesionální a hodnotný vzhled.




Stějně tak v rozměrech, odstínech barvy a slícování mé laické oko nenašlo nic, co by bylo nutné kritizovat.




Pokud chtěl výrobce vyrobit špičkový model, tak minimálně po vzhledové stránce se mu to povedlo.
Stran jízdních vlastností se to dá s malým "ale" konstatovat taky. Jízda je totiž tichounká, klidná, bez pohupování a šmajdání a je vidět, že výrobce věděl, proč dává přednost továrnímu pojezdu. Měl by však trochu zapracovat na výstupní kontrole, protože můj druhý, zelený "Čmelák" měl na jednom dvojkolí nalepnou nečistotu, která způsobovala dření při jízdě do pravotočivé zatáčky. Reklamace byla vyřízena během týdne bez problému a od té doby je vše v pořádku.
 





Druhou menší výtkou je alespoň pro mě váha modelu. Ta je sice určitě dostatečná, ale vzhledem k tomu, že mluvíme o posunovací lokomotivě, jež těžila právě ze své váhy, mohl tady výrobce trochu přidat. Je pak totiž paradoxem, že některé čtyřnápravové lokomotivy v mém vozovém parku váží víc, než tento "Čmelda".
Ale opakuji, je dostačující.




Strana technického provedení opět nezbývá, než pochválit. Model jde rozdělat povolením šroubku a vytažením skříně a tím se nám odhalí krásně přístupný motor, tištěná deska, dekodér a v mém případě i reproduktor.
Všude je spousta místa, nikde se nemusí nic cpát a přichytávat páskou. Bohužel fotku jsem zapomněl udělat.




Ještě se zastavím u zvuku, který mám v modelu nahraný. Nevím, podle jakého klíče a pravidla se zvukové dekodéry opatřují zvukovým souborem, ale měl jsem štěstí na zvuk od pana Smutného (Jacek?) a ten je jednoduše špička.
Startem počínaje, kdy postupně naskakují jednostlivé válce, přes záběr, kdy charakteristické "klachtání" motoru K6S doslova nahání husí kůži, až po jízdu mimo záběr, kdy naprosto famózně odfukují turbodmychadla.
Jestli někdo řiká, že mu zvuky v modelech nic neříkají kvuli malému reproduktoru apod., tak pro mě jsou víc než z 50-ti procent zdrojem zážitku z jízdy modelu.
Jedním slovem paráda!




Pohled na čelo modelu: krásně platická hvězda, řetízek na madlech, jemně zpracovaný pluh, kabina strojvůdce...myslím, že ji mohl výrobce aspoň náznakem vybavit ovládacím pultem a křeslem mašinfíry.



 

A zde již zmiňované kličky na skříni. Zatím jsem měl štěstí a žádná mi neupadla. Docela by mě zajímalo, jak tento krásný detail výrobce řeší při výrobě :-)
 




Masky, závěsky a teňoučké zábradlí odolné proti ulomení...
 




Prosvětlená tabulka s číslem stroje. Opět krásný detail...




...a zde za tmy.




Koncová světla jsou trochu zkreslená, v reálu jsou více červená.

Co říci závěrem?
Výrobce chce za model 7500,-Kč plus další 2000,-Kč za ozvučení, což je dohromady skoro deset tis. a to už je docela dost. Je však nutno říct, že za tuto cenu dostáváme špičkový model a nedokáži si představit, že by někdo v budoucnosti vyrobil model lepší. Je samozřejmě na zvážení každého, zda si počká a bude mít třeba jen o trochu horší "kvalitu" za výrazně příznivější cenu. Já jsem rád, že si můžu koupit, když chci, tento TOP model.
A v neposlední řadě je taky nutno připomenout podpoření českého výrobce s výhledem na další české modely.







31.7.2012
"Brejlovec" T478.3187 Roco

Představení tohoto modelu uspíšilo značné rozčarování, které u mě nastalo po jeho vybalení a proto jsem se rozhodl tímto tak trochu varovat ostatní modeláře  před jeho koupí. Je to celkem horká novinka, na trh se tento model dostal teprve včera.




Balení nepřináší nic jiného, než na co jsem od Roca zvyklý a vyhovuje mi. Tradičně oceňuji dostatek doplňků, možnost výměny pluhu za vitrínový bez otvoru pro spřáhlo aj.



Na první pohled i vzhled nepřínáší nic, co by člověk nečekal. Celočervená verze s úzkým žlutým pruhem na čele, to je to, co mi ve sbírce ješte chybělo, takže proč neobjednat.



I první pohled na detaily ještě nedává nic tušit, naopak...




...madla do kabiny strojvůdce jsou evidentně míň prominující, než jsem jak jsme byli u "Brejlovců" zvyklí za což samozřejmě palec nahoru.



Nevím, proč Roco vyslyšelo tuto kritiku až u tohoto "nestěžejního" modelu. Každopádně díky za to. Bohužel, tím také chvála končí.



Má foto technika bohužel neumožňuje detailnější a kvalitnější fotku, ale přesto si myslím, že je viditelný prosvítající červený proužek mezi žlutým pruhem a šedým rámem na čele modelu.




Na této fotce je vidět zase docela zřetelný rozdíl, mezi matnou čerevnou a neúměrně lesklou žlutou. Z toho vyplývá jediné. Tvůrce tohoto modelu, ať už jím je Roco nebo někdo jiný si značně ulehčil práci tím, že tento výstražný pruh jednoduše nalepil. Je to nálepka. Proto je také vidět mírné pokrčení této nálepky na pravém dolním okraji skříně.




Na této fotce by si asi jenom nevidomý nevšiml prominujícího okraje původní větší hvězdy patrně přestříkané(přelepené) pod dolním okrajem žluté menší.




Jízdní vlastnosti, technické provedení i zvuk zůstáva podle mě na dobré úrovni, čili kritickým bodem zůstává samotný vzhled. Můj závěr je tento:
-Pokud jde o počin nějaké soukromé osoby z ČR, tak to samozřejmě nelze zhodnotit jinak, než jako chvályhodné, nicméně na výše popsaných nedostatcích to nic nemění.
-Rocu zůstalo na skladě větší množství celočervených brejlovců a tímto způsobem se jich chce elegantně zbavit. Vlk (velmi tolerantní český zákazník) se nažere a koza (Roco) zůstane celá.
-Chápu, že doba je pro výrobce zlá, ale myslím, že tímto Roco zašlo už příliš daleko. Trošku mě to evokuje zprávy České potravinářské inspekce, kdy nadnárodní výrobci se smějou našemu malému českému trhu, protože český spotřebitel koupí prakticky cokoliv, jedno, jestli to je shnilé, prošlé nebo v tomto případě přelepené.


Závěr, zda koupit nebo ne si udělejte sami.

 


26.4.2012
431.026 Roco





Tuto párovku mám doma už dýl a k jejímu představení jsem se dostal až teď. Ani nevím proč, možná jsem tušil, že mně bude dobrá v době, kdy s vlastní stavbou kolejiště moc hýbat nebudu, jako teď :-(
 



Je to myslím už notoricky známý model od Roca v, podle mě, jeho staré, známé kvalitě. Bohužel fotku balení jsem neudělal, ale můžu jen konstatovat, že v něm nechybí nic. Různých drobností, včetně strojvůdců je plno. Stejně tak samotné balení modelu je víc než dostačující. Sestává totiž z nepříliš používaného molitanu a masivní, papírové krabičky.




Nedokáži model srovnat s předlohou, ale z mého laického pohledu se mu nedá nic vytmavit. Všelijakých drobných táhel, armatur, schůdků a jiných detailů je opravdu plno. Nikde žádné rušivé, vyčnívající drátky nebo motory jako u Fleischmana. Povrchová úprava je taky slušná, červená kola možná mohla mít trochu méně výrazný odstín. Stejně tak hvězda mohla být plastičtější. Ale to jsou asi jediné výtky.





I stran technického provedení a jízdních vlastností je to staré, dobré Roco. Vše se dá rozebrat do posledního šroubku, tudíž případně poškozené díly jsou snadno nahraditelné a i samotná jízda je exelentní. Mimořádně jemná, tichá a kultivovaná. Také tažná síla je vzhledem k velikosti modelu slušná. Při opravdu pozorném sledování je možné zaregistrovat drobounké pohupování, ale to je opět jediná výtka.





Spřáhla na tomto modelu už mám nasazeny své oblíbené Kadee a jen poznamenám, že u tohoto modelu jsem se poprvé setkal s možností jejich výškové úpravy.





Pod kotlem je krásný průhled...




Osvětlení je řešeno diodama, barva je teple žlutá...





Strojvůdce jsem přilepil jen na jednu stranu...





Ještě by to chtělo nasypat do zásobníku pravé uhlí nebo aspoň na černo obarvené kamínky pro zvýšení realističnosti.




Jemné detaily včetně popisků, diky nekvalitní fotce nepříliš dobře čitelných.





Mozkem mého modelu je dekoder Lenz Gold se zvukovým modulem Uhlenbrock. Přiznávám, že Zimo a jeho zvuky mám radši...





Pokud někomu po prezentaci tohoto modelu přijde, že straním Rocu, tak bude mít pravdu. Podle mě totiž v danné cenové relaci nemá moc konkurenci. Tento stejný model např. vyrábí i Liliput a přímé srovnání vyznělo jednoznačně pro Roco. I když samozřejmě ani ten Liliput nebyl špatný. Asi je to taky otázka preferencí, někdo má rád vdolky....




...fíra zase holky. Následující fotkou s "Rybáky" se loučím.


 

 

 


26.3.2012

Falls/Wap VDV modely


Dnes jen ve stručnosti představím model tohoto výsypného vozu od VDV modely.  Fotky jsou hodně nekvalitní, ale bohužel možnost nápravy už nebyla, tak buďte shovívaní.



Vagón nebudu nijak zvlášť hodnotit, jen ve stručnosti, jizdní vlastnosti jsou podle mě slušné, detaily z leptů dostatečně jemné, rozměrově také v porovnání s Piko DDR variantou víc odpovída :-) šachta pro spřáhlo dosazena, potisky čitelné a cena akceptovatelná. Víc jako zákazník nepotřebuji.



Navíc firmě VDV modely fandím a tak ji hodlám i do budoucna podporovat, i když konkurence třeba případně přijde s levnější nabídkou.



Koupil jsem tyto vozy asi v 15-ti kusech, z nichž jeden jsem dostal od AMB k "Němce" od Roca a jeden darem už jako slepenou stavebnici bez povrchové úpravy. Krabičky tomu odpovídají. Ta horní je od stavebnice a pro uskladnění modelu je nejmíň vhodná, ta uprostřed je obal bežně dodávaný k hotovým modelům VDV a ta dolní, jak fotka ukazuje je od AMB. Ta také podle mého funkčně a vzhledově nejvíc koresponduje s jinak velmi kvalitním modelem.




Jak jsem již napsal, jednu "wapku" jsem dostal jako nenatříkaný polotovar, a tak jsem podle návodu výrobce na jeho stránkách smíchal potřebné odstíny barev a dal se do stříkání.



Stříkal jsem touto šikovnou pistolkou a ještě šikovnějším (levnějším a skladnějším) kompresorem.



S povrchovou úpravou modelů mám minimální (rozuměj žádné) zkušenosti a tak jsem k tomu přistupoval obezřetně.





Nicméně výsledek se dal považovat za dostačující a tak jsem ručně štětečkem dobarvil detaily jako zábradlí apod. a nalepil obtisky, které bohužel nebyly součástí stavebnice.

A zde již hotový model, po přestříkání bezbarvým lakem. K nerozeznání (snad ne vlivem nekvalitní fotky :-) ) od hotového originálu. 

 

Je pravda, že tyto vozy nejvíc vyniknou v ucelených vlacích. Snad je toho tato fotka, kterou se loučím dokladem.

 


22.12.2011

M152.0013 + Blm







Pár let zpátky jsem si koupil přípojný vůz Blm od Bramosu. S hnací M152 jsem váhal, protože jsem věděl, že Bramos moc nezvládl pohon a vlastně celý pojezd. Bohužel ani několik let čekání nepřinášelo naději, že by se třeba chystalo přepracování pojezdu a tak jsem na inzerát koupil "šukafon" postavený na zakázku.




Výhodou je, že jsem si mohl vybrat barevné provedení a že jízdní vlastnosti jsou podstatně lepší, než ty původní, bramosácké. I když samozřejmě nemám přímé srovnání, soudím jen podle zkušeností popsaných jinými modeláři




Autorem modelu je p.Melichar a pojezd je údajně jeho vlastní. Skříň modelu mi přišla při srovnání s přípojákem Blm úplně stejná a proto je možné, že je přímo Bramos. Pravdu ale neznám.




Nástřik je provedený profesionálně, žádné chyby jsem nenašel.







Jedinou chybou viditelnou na první pohled je přílíš malý obtisk "ČSD" na boku skříně, který je ale prý prozatím neřešitelný (nikdo ten o správné velikosti nevyrábí).



Ostatní potisky a tabulky se mi zdají být v pořádku.




I když je motoráček už zajetý, jeho chod rozhodně není tichý a jemný. To je bohužel daň za kovové převody. Zároveň ale není příliš rušivý a celkově bych ho hodnotil jako uspokojivý. Daleko víc mě trápí výpadky napájení v pomalých rychlostech, především při rozjíždění. Trochu přemýšlím o namontování kondenzátoru, i když asi bude trochu problém s místem. Každopádně tažná síla je vzhledem k počtu náprav a váze slušná a ten jediný přípoják, který zatím mám nečíní absolutně žádný problém s trakcí.



Na předchozím obrázku je trochu vidět reproduktor, což značí, že jsem si model nechal zároveň ozvučit, konkrétně Zimem. Zvuk je nahrán ten, co nabízí Artol na svých stránkách, čili jde o originál. Ke zvuku mám ale trochu výhradu. Motorák totiž i při konstantní a zpomalovací jízdě vydává zvuk, jako by motor jel naplno při rozjezdu. Teprve až po zastavení přejde do volnoběhu. Možná to je ale jenom věci nastavení.



A i samotný dekodér trošku zlobí. Jeho odezva na příkazy zadané ovladačem je někdy hodně zdlouhavá a někdy si dělá uplně co chce.

 



Na druhou stranu jeho funkční výstupy umožňují rozvícení čelních, pozičních, koncových a interiérových světel nezávisle na sobě.




Čelní reflektor je správně ostrý... :-)




Celkově vzato, s motorákem jsem spokojený, i když jízdní vlastnosti mají své mezery, dekodér a zvuk také. Rozhodně to ale byla lepší volba, než originál od Bramosu.
 







7.8.11

365.4 Roco





Třistašedesátpětka od Roca byla moje první parní mašina a od začátku se mi líbila. Koupil jsem ji na modelbazaru s už nalepeným strojvůdcem, což se později ukázalo jako problém. Při pokusu o namontování zvukového dekodéru se totiž přišlo na to, že lepidlo od strojvůdce zateklo do kabiny tak, že nejde rozdělat. Musel jsem ji tedy oddělit násilím a je to na ní vidět. Říkal jsem si co s ní a pak mě napadlo, že bych do ní mohl nainstalovat kouřový generátor a kdyby došlo k nějakému problému, že by mě to tak nemrzelo, když už je stejně částečně poškozená.
Zároveň jsem si koupil druhou, abych měl jednu zcela nepoškozenou "do vitríny".

Balení je bežné Roco, tzn.spousta doplňků k dosazení či dolepení samozřejmě včetně podrobného seznamu náhradních dílů atp. Nová, nepoškozená mašina pochazí ze Startsetu a proto přikládám foto ukazující rozdíl v krabičkách..




Poprvé se mi u lokomotivy stalo, že z ničeho nic přestala jezdit. Nevěděl jsem co s tím a pak jsem si řekl, že to zkusím spravit sám. Lokomotivu jsem postupně rozebral a přišel na to, že je problém v tištěném spoji. Že tam zkrátka nejde proud. Už jsem chtěl objednat nový (přitom jsem dostatečně ocenil tuto možnost objednání náhr.dílů, kterou jiní výrobci nenabízejí) a pak jsem si vzpomněl na výraz "studený spoj". Proletoval jsem proto všechny spoje na desce a mašina začla zase krásně jezdit. Při té příležitosti přikládám na ukázku foto rozebrané mašiny.






Jinak jak jsem už napsal, mašina se mi líbí, ma věškeré možné detaily, kvalitní nástřik, potisk, zkrátka po vzhledové stránce se jí podle mě nedá nic vytknout.



Je osazena zvukovým dekodérem Zimo, který je schován na podlaze budky strojvůdce.



Při prezentaci tuším 455 od Fleischmanna jsem oceňoval jednoduchou demontáž lokomotivy pomocí jednoho šroubku. U Roca je demontáž, jak jsem si díky tišťáku na vlastní kůži vyzkoušel složitější, ale zase se dá stroj rozebrat na spoustu jednotlivých dílů, což je při případném problému samozřejmě výhodnější. Čili tuto konstrukční "vyspělost" rozhodně oceňuji. Stran jízdních vlastností je to trošku horší, i když mašina jezdí maximálně tiše a plynule. Problém je v malé váze, takže tak jako "Šestikolák" odtáhne všechno, třistašedesátpětka má problém se samotným vozem ma čištění kolejí Rococlean. Jednoduše se jí protáčí kola. Stejně tak, díky malému počtu náprav je citlivá na čistotu kolejí. Stačí, aby byly po delším neježdění trošku zoxidované a mašina začne cukat.






Jak jsem už napsal v úvodu, částečne poškozená 365 byla osazena kouřovým generátorem Seuthe. Na téma "kouřový generátor" se vedou diskuze, zda to neškodí mašince, zda to neznečištuje koleje, zda výsledný efekt vůbec stojí za to. Můj závěr je tento:
+pro mě a především pro nezaujaté diváky je pohled na jedoucí vláček dělající charakteristický "parní" zvuk a přitom kouřící z komína dech beroucí, predevším při uvědomění si faktu, kde bylo železniční modelářství před tak 20-ti lety..
-při sebepečlivějším zacházení se nedá zabránit polití okolí komína speciální kapalinou vytvářející při pálení v generátoru kouř
-nevím, jak se to stalo, ale kdysi, asi vlivem vysokého napětí v generátoru došlo k částečné, tepelné deformaci komína. Na první pohled to není vidět, ale při detailnějším pohledu je vidět naklonění dopředu a do strany. U dražší nebo vzácnější mašiny by to zabolelo.
-i když kouř rozhodně nevypadá jako ten vinoucí se ze zapálené cigarety, do oblaku hustého kouře a páry jako u skutečné lokomotivy to má pochopitelně daleko

Takže jsem rád, že se můžu návštěvám pochlubit kouřící mašinkou, ale další již generátorem osazovat nehodlám.



Závěrem tedy to, že jsem paradoxně rád, že byla budky strojvůdce slepená, protože jsem se nebál namontovat kouř.generátor. Nevěděl bych tak, jestli to stojí za to nebo ne. Jestli někdo váhá, je to na zvážení, ale do lokomotivy a-lá "Hrboun" od Roca bych to asi nedával.

 

 

 

 







5.2.11

E669.3042  "Šestikolák"





Dnes představovaná lokomotiva patří k mým nejoblíbenejším. Jde o mohutného a težkého, a i když z našich tratí postupně mizejícího, stále dobře známého „šestikoláka“. Model je vyroben na zakázku podle předem stanoveného vzoru a jako takový se těžko kritizuje. I když je to práce vysoce profesionální, člověk je při hodnocení asi přece jenom trochu, byť i podvědomě shovívavý.


Vzhled

Skříň je z odlitku, precizně povrchově upravená s žádnými viditelnými vadami v nástřiku. Přechody jsou ostré bez známek zafouknuté barvy.  Nevím, jakým způsobem byly vyrobeny okna, ale troufnu si říct, že jen málokdy jsou udělána tak, aby se sem tam nevyskytla mezírka mezi oknem a skříni. Tady jsem žádnou nenašel.

 




Střecha je znázorněnan do velkých detailů, samozřejmě včetně odpovídajících sběračů.

 

 



Na podvozcích oceňuji zase schůdky do kabiny strojvůdce, které se otáčejí zároveň s podvozky, takže (snad) nehrozí jejich ulomení. U lokomotivy délky „šestikoláka“ je to totiž dost pravděpodobné.

 

 

 

Potisky jsou nalepeny čistě, při opravdu blízkém pohledu je potom lehce viditelný jejich okraj.

 

 

Pro mě dost zásadní faktor ovlivňující kvalitu modelu je znázornění stanoviště strojůdce. Zde není co vytknout.

 



Celkově, model po vzhledové stránce není dokonalý, ale vzhledem k tomu, že jde o netovární model, tak si troufám říct, že je velmi, velmi kvalitní.





Jízdní vlastnosti a technické provedení

Model jezdí na pojezdu Roco a  proto jede velmi tiše a plynule.  Zadání objednávky znělo i na současné digitalizování a ozvučení, takže nedokáži posoudit jízdní vlastnosti v analogu, ale věřím, že by se moc nelišily. Každopádně v modelu dřímá zvukový dekodér Zimo MX640 a jeho sladění s mašinou, především pak osvětlení (které je samozřejmostí) je bezchybné.

Kastle jde sundat podobně jednoduchým způsobem jako u Roco mašin, čili roztažením a vytažením uprostřed.




Model je osazen kulisou pro spřáhlo s nastavitelnou výškou stejně, jako tomu je u páry 431.

Na provizorním oválu svého kolejiště mám hodné malý oblouk, méně než 400mm a při jejho projíždění lokomotiva ani nenaznačuje, že by ji tento poloměr dělal nějaké problémy. Ačkoliv jak jsem už zmínil, její podvozky jsou opravdu dlouhé.

 

 

Zvláštní zmínku si zaslouží váha a s tou spojená tažná síla. Lokomotiva je opravdu hodně těžká a spolu hnanými všemi šesti nápravami nemá v mém vozovém parku konkurenci. Odtáhne pryč všechny stojící lokomotivy co mám, včetně rokáckého „Sergeje“ a to už je co říct.




Věřím, že podobně jako já se nad tím rozplývali kdysi v padesátých letech  i soudruzi u skutečné lokomotivy.






Dojem

Jak jsem už napsal, řada E669 patří k mým nejoblíbenějším a tento model vyrobený v tak vynikající kvalitě mi dělá velkou radost.





Škoda, že mé kolejiště je (zatím) jen ovál. Myslím, že pohled na tohoto „šestikoláka“ v čele uceleného vlaku třeba 30-ti „wapek“ na nějakém velkém, klubovém kolejišti „pod drátama“ musí být úchvatný.
      

 

Už teď vyhlížím další barevnou verzi, kterou bych si nechal udělat… :-o

 

 


8.1.11    

753.193-2  "Brejlovec"  Roco (AMB)


Po dlouhé době představím zase tovární model, konkrétně ještě "teplou" novinku od Roca, dieselovou lokomotivu 753 známou hlavně jako "Brejlovec". Informace, které před nějakým časem prosákly o této, tehdy ještě chystané novince způsobily doslova poprask. Jde totiž po velmi dlouhé době o lokomotivu, která se vyráběla výhradně u nás. Výrobce se tak pustil do nečeho, co není pouhé přepsání nápisů na kastli z XY na ČSD/ČD tak, jak tomu bylo doposud, ale vyrobil zbrusu nový model. To se dá od něj  považovat za celkem odvážný krok vzhledem k tomu, že s našim poměrně malým a hlavně neprozkoumaným trhem neměli výrobci žádné zkušenosti.

Já, přestože "Brejloun" není úplně moje nejoblíbenější mašina jsem objednal hned 2 ks, protože ad a, to je lokomotiva patřící do kategorie
tzv. "must have" a ad b, chci podpořit jeho prodeje, abychom se dočkali třeba dalších modelů.
První kus byla zeleno-šedá verze ČSD a druhá červená se širokým výstražným pruhem, ačkoliv ČD. Tato barevná verze (červeno-žlutá) se mi totiž libí nejvíc a tak jsem si ji koupil s tím, že si ji nechám přeznačit na ČSD. To naštestí, zhruba měsíc po uvedení této novinky na trh za mě udělal AMB. Dnes tuto červeno-žlutou verzi ČSD představím.

Balení
Balení je podle mě jednoduše ideální. Polystyrenová krabička poskytující dostatečnou ochranu, plastový kryt umožnující pohled na model, dostatek doplňků k dolepení včetně leptaných tabulek a dokonce český návod.
Já osobně také velmi oceňuji seznam a dostupnost náhradních dílů. Prostě bez výhrad.





Technické provedeni a jízdní vlastnosti
Základ lokomotivy je v těžkém a přitom nízkém rámu. Výhodou je nízko uložené těžiště a tím předpoklad pro dobré jízdní vlastnosti a zároveň prostor pro plastovou imitaci strojovny a digitalní, popř. zvukový dekodér. Místa tam je skutečně dostatek. Dokonce víc, než ve větším "sergejovi".
Kastle jde sundat klasickým roztáhnutím a povytažením uprostřed. Jde to snadno a zpětně do sebe vše krásně zacvakne.
Jízdní vlastnosti jsou jednoduše na Roco úrovni. Lokomotiva jede tiše, nekymácí se, má vysokou tažnou sílu, rozjezdové napětí je nízké (analog) a max. rychlost reálná.
Výrobce také nahrál a se zvukovém dekodéru ESU dodává originální zvuk této lokomotivy. Nad kvalitou tohoto zvuku se vedla diskuze a ja osobně nedokáži posoudit, jestli je dobrý nebo špatný. Jednoduše nemám srovnání. Přijde mi ale slušný. Co se mně však rozhodně líbí je, že zvukový modul ESU pěkně zapadá do vyhrazeného mista v kastli a samotný zvuk je dobře zesinchronizovaný s otáčkami motoru. Takže tím, že jsem neslyšel lepší verzi pro mě zůstává jediným mínusem absence funkce ABC dekodéru ESU.

 




Vzhled
Vzhled byl také hodně diskutován a...já se přikláním k umírněnému názorovému proudu.




V podstatě jediné, co mi opravdu trochu vadí, jsou příliš "odstávající" madla kabiny strojvůdce. Kritizované podvozky v barvě plastu mi nevadí vůbec a údajně nepřesné přechody barvy na čele lokomotivy jsou pro mě okem těžko postřehnutelné.




Naopak, hlavně při srovnání s ne o tolik levnější nemotorizovanou maketou od ČS train oceňuji tvarovou přesnost skříně, spousty detailů, znázornění stanoviště strojvůdce, kvalitní popisky a vůbec celkově profesionální vzhled.



Při přímém srovnání působí maketa od ČS trainu skoro jako hračka.

 


Stanovište strojvůdce by mohlo být vícebarevné...



Kdybych se o kritizovaných věcech nedočetl na internetu, tak bych si jich ani nevšiml. Takže hodnocení vzhledu u mě vychází až na ona madla také velmi dobře.





Dojem
Tím, že AMB provedl přeznační na ČSD profesionálně, lokomotiva působí, jako kdyby tak byla přímo vyrobena. Spolu s naprosto bezproblémovou jízdou a pro mě slušným zvukem se stala hodně nasazovanou.
 


Na kolejišti jezdím zatím v podstatě stále pouze s ní. Jejich pomalých rozjezdů za zvukového doprovodu 12-ti válce ČKD jsem se ještě dostatečně nenabažil :-)



Tím vlastně popírám i to, že "brejloun" nepatří k mým nejvíc oblíbeným lokomotivám. Zkrátka, můj osobní dojem z lokomotivy je velmi dobrý a přeji si, aby se výrobce pustil do výroby i dalších, ryze českých lokomotiv.




Závěrečná fotka končící tuto aktualizaci myslím dostatečně dokláda, že "Brejlovec" pusobí na kolejišti víc, než věrohodným dojmem...





8.8.10
 
Faccs/Sas  VDV modely


Dnes Vám představím tento nádherný nákladní vůz z dílny pana Veselého, tedy od VDV modely.

  

Výrobce tento vůz původně dodával jen jako stavebnici a toho jsem se bál. Ne že bych si netroufl na sestavení, ale spíš z nástřiku a potom polepení obtisky jsem měl strach a tak jsem tento vůz zatím nechal bez povšimnutí. Pak jsem ale nahodou zavítal na www.vdvmodely.cz a zjistil, že tyto "sasky" jsou v akci již sestavené. Tak jsem hned tři objednal. Ted se myslím sestavené prodávají již běžně, ale já z nich tehdy měl, ale vlastně pořád mám velkou radost. Jsou skutečně pěkné.


Balení


  

Model je omotán molitanem, ovázán gumičkami a zastrčen do papírové krabičky. Myslím si, že takhle zabalen má celkem velkou šanci, že zůstane nepoškozen při nějakém nešetrném zacházení. Ovšem takhle ho zabalit je docela problém, protože jak je vidět, na modelu je spousta drobných detailů velice náchylných  minimálne k ohnutí a při manipulaci s molitanem a následně potom gumičkami se tomu dá jen těžko vyhnout. To nemluvě o tom, že model zabalit/vybalit trvá poměrně dlouho. Nevím co výrobce vedlo k použití tohoto obalu, ale ja si dokáži představit lepší řešení.

 

Jízdní vlastnosti

 

Pokud mám dobré informace, tak na voze jsou použity podvozky od firmy Bramos  a proto jsou jízdní vlastnosti dobré, bezproblémové. Vůz je take vybaven šachtou a kinematikou krátkého spřahla dle NEM.

 

Vzhled

Vůz je prostě nádherný. Je osazen spoustou leptaných detailů, kvalitně nástříkán a já osobně jsem na něm nenašel žádné chyby.

 

 

Možná snad jedinou maličkou pihou na kráse je viditelný šev z vnitřní strany nákladního prostoru, ale to je opravdu banalita.

 

Popisky, samozřejmě ve verzi ČSD jsou provedeny bezchybně.

 

Závěr

Model se mi opravdu hodně líbí a i přes vysokou, avšak naprosto opodstatněnou cenu si zaslouží být součástí každé modelářské sbírky.

 

Pro mě osobně je jedinou vadou na kráse zmíněné balení modelu a to je věc, která se rozhodně dá přežít :-)

Rozhodně jsem rád, že se u nás najdou lidé jako pan Veselý, kteří mají odvahu se pouštět do takto riskantních projektů, jako je výroba modelů pro modelovou železnici a úpřímně mu přeji úspěch a samozřejmě se těším na další modely z jeho dílny.



4.7.10

S499.2002  "dáša"




V mém vozovém parku samozřejmě nemohla chybět ani střídavá verze elektrických lokomotiv II. generace ze Škody Plzeň. Už jen proto, že oba jediné exempláře  těchto lokomotiv v ČR jezdí v Brně. Ale pořídil bych si jí i tak, líbí se mi.


 

Model je pouze přestříkanou 372kou, takže úplně přesně neodpovídá reálnému vzoru.



Co se týče balení, jízdních vlastností a zpracování, to vše je samozřejmě identické s lokomotivami BR 180 Piko, takže se nebudu opakovat.






Osobně se divím, že se Piko neodhodlalo k výrobě verzí 363, 163 a této 263 když pojezd už má. Vím, že co verze, to nová vstřikovací forma, která je velmi drahá, ale na příkladu nyní prodávajícího se "brejlovce" od Roca je vidět, že poptávka po ryze českých modelech je, ja bych skoro řekl hlad.






Vím, že řešením jsou stavebnice od ČStrain, ale pořád to jsou jen homemade modely. Pořád mi tam chybí to profesionální tovární zpracování. No nic, to je spíš takové zamyšlení...





"Máša" nebo "dáša"? :-)




Mám pocit, že hvězda je moc velká...



S modelem jsem stejně jako s již prezentovanou 363 a 372 spokojen a spolu s "laminátkou" tvoří střídavou "sekci" mého vozového parku.




A na závěr již skoro tradičně z provozu: S 499.2002 přivezla z Břeclavi Ex74 "Hungaria" v čele s neschopnou ES 499.0020




12.5.10

S489.0097  "laminátka"




Dnes se s Vámi chci podělit o radost, kterou mi dělá můj poslední přírůstek do vozového parku. Drtivá většina z Vás určitě na první pohled pozná "laminátku".



Jde o model zhotovený na zakázku dle předem stanoveného reálného vzoru. Znalejší z Vás by proto byli určitě schopni tuto lokomotivu i dislokovat.



Základ modelu je v lokomotivě Roco, skříň je z odlitku.



Vše je zhotoveno do posledních detailů, jako např. zde sběračů a izolátorů na střeše.



Nebo zde madel, popisků, cedulek, schůdků, větrných stínítek aj.


 

Mýslím, že kabině strojvůdce včetně strojvůdce samotného ;-) nelze nic vytknout. Kritickým místem u modelových "laminátek" jsou čelní skla. "Mému" výrobci se myslím i tento problém podařilo vyřešit perfektně.



Bezchybný podvozek...



...




...




Lokomotiva má šachtu pro spřáhla dle NEM.


 

Čelní a samozřejmě koncová světla z LED.





Vidíte ty tyče k přenosu tažných sil?




Většina "brňáků" zná "laminátku" především takto: v čele uceleného nákladního vlaku "rajek".





S489.0097 vjíždí se svými "rajkami" do Králova pole, ehm, do Bělé nad Radbůzou.





Už se nemůžu dočkat, až "laminátku" vyzkouším pod "drátama".




Tak jako vzhledově je model na špičkové úrovni, i technicky mu nelze nic vytknout. Jízdní vlastnosti bezchybné, rychlé a funkční sundávání kastle, osvětlení, zvukový dekodér Zimo MX 640...co víc může člověk chtít.



...





Model nebyl nejlevnější, cena (kterou neprozradím) však plně odpovídá kvalitě. A vážím si ho o to víc, protože skutečně povedených modelových "laminátek" jsem zatím viděl poskrovnu.




...




"Laminátka" čekající po boku své o generaci mladší střídavé kolegyně na svůj další výkon...touto fotkou se pro dnešek loučím.


29.1.10

555.010 "němka" Roco

Dnes představím lokomotivu, která patří do velké, a mimořádně oblíbené válečné a poválečné rodiny lokomotiv řady DR50 a 52 stejně, jako dříve představená 555.0301.

omlouvám se za některé fotky, mají "přepálenou" červenou, kterou můj mobil asi nezvládá :-(

Jakmile Roco oznámilo uvedení této mašiny do svého výrobního programu, věděl jsem, že zcela určitě doplní řadu mých parních lokomotiv.

Hned po rozbalení jsem se utvrdil v názoru, že Roco věnuje zabalení svých modelů, narozdíl od konkurence velkou pozornost.

 

Jednoduše řečeno, nelze mu nic vytknout. Molitan poskytuje dobrou ochranu ( ikdyž možná trošku na úkor drobných detailů), návod je i v češtině(!) a spusta přiložených doplňků včetně strojvůdců je samozřejmostí.

 

Totéž platí pro jízdní vlastnosti. Pětipólový motorek je v tendru, odkud pohání dvě zadní nápravy tendru, plus pomocí kardanové hřídele další nápravy samotné lokomotivy. Výsledkem je, že narozdíl od modelu od Gutzoldu s kterým můžu srovnávat, nemá mašina problém s projetím ani ostrých oblouků, ani křivě položených kolejí. Model jede tiše, nekymácí se, chod je plynulý, rozjezdové napětí minimální a tažná síla dostatečná.

 

 

Podvozký tendru nejsou otočné a při průjezdu oblouky dochází pouze k vychylování dvou prostředních náprav do boku. To samozřejmě neodpovídá realitě, ale na kolejišti to nejde zaznamenat a hlavně funguje to, takže proč ne. Hnací nápravy jsou opatřeny "protismykovou pneumatikou" jak hovoří návod :-)

 

 

Rozvody jsou samozřejmě kovové, ke sběru  proudu dochází i běhounem a na mém kolejišti neměl model problém s projetím oblouku cca 380mm.

Další samozřejmostí je 8mi pinový slot pro digitální dekodér, který já mám doplněn o zvukový modul s reproduktorem šikovně umístěným do střechy budky strojvůdce.

Detail parního stroje, rozvodů a armatur...

Čelní reflektor je bohužel nefunkční a to je podle mě jediná vada na celém modelu...

Potisky jsou čitelné a ostré...(barva kol je ve skutečnosti tmavší, viz. foťák)

Vanový tendr, odlitý z těžké slitiny kovů pro zvýšení tažné síly...

Tak jako balení a jízdním vlastnotem nejde nic vytknout, nejde podle mě nic vytknout ani vzhledu. Barvy, potisky, detaily, ale i osvětlení pomocí diod působí velmi reálným dojmem.

Jak jsem již zmínil, model mám ozvučen(Zimo MX640) a proto za jízdy spolu s dvouosými vozy vytváří dobrou iluzi reality 40-tých a 50-tých let.

S mašinou jsem velmi spokojen a tajně doufám, že se Roco někdy v budoucnu odhodlá ještě k dalším variantám této velmi rozšířené lokomotivy, nejlépe pak k mazutce 555.3

 

 


 

12.12.09 Osobní vozy Y   (Tillig/Sachsenmodelle)

Dnešní  aktualizace bude takovým malým srovnáním a prezentací.
Jako asi většina modelářů jsem vlastnil tyto osobní vozy ještě z doby, kdy je vyráběl Schicht/Sachsenmodelle a asi jako většina modelářů jsem s nimi byl docela spokojen. Pak jsem koupil jeden nový na zkoušku a při přímém srovnání jsem naznal, že rozdíl ve vzhledu a jizdních vlastnostech je zhruba takový, jako např. mezi starým "sergejem"  Gutzold a novým Roco. Jednoduše řečeno, nové vagóny jsou o tolik lepší, že jsem se rozhodl pořídit další až do vytvoření zhruba 8-9ti vozové soupravy. Kdo případně ještě váhá, tak neváhejte, rozdíl mezi nimi je opravdu značný.

 

Pokud toto srovnání začnu obligátně u balení, tak zde rozdíl prakticky není. Již staré modely měly vesměs polystyrenové boxy podobné těm součastným a navíc, u těch nových je svrchní papírový obal tak na těsno vůči polystyrenové krabičce uvnitř, že vytáhnout ji znamená otevřít oba konce papírového obalu a ten přitom částečně potrhat. Zkrátka co se týče balení je to 1:1.

 

Některé staré vozy jsem koupil už s vnitřním osvětlením. Na kolejišti napájeném střídavým proudem tak svíti, i když stojí osamoceně odstavené na vedlejší koleji.

 

 

Při detailním pohledu se mi staré vozy líbily. Se skutečností jsem je nesrovnával, nic lepšího nebylo a mně se celé provedení zdálo věrohodné...

 

 

 

...to vše do doby, než jsem si koupil, jak jsem již napsal, první vůz z nové produkce. Zde, při přímém srovnání je již vidět markantní rozdíl.
Začít můžeme odstínem střechy, pokračovat mužeme přes tloušťku rámu oken, velikost a správné umístění popisků, zpracování masek podvozků, osazení kinematikou spřáhla...

 

 

...realitě neodpovídající zkrácení starých vozů...

 

 

...interiér...

 

 

...odstín popisků a vůbec celé skříně...

 

 

...až po provedení konkrétních druhů těchto vozů odpovídající skutečnosti. Čili vzhled je jednoznačně 1:0 pro nové.

 

 

Dalším zásadním rozdílem jsou jizdní vlastnosti. Stručně řečeno, staré vozy by se daly používat jako zátěž při testování nových lokomotiv, ty nové naopak jako vodováha při stavbě kolejiště. Skutečně, samotného mě překvapilo, kolik nerovností na panelu mám, na kolika místech se vagóny samovolně rozjely. Podotýkám, že na duchy nevěřím. Takže i při tomto srovnání to je jasně 1:0 pro nové.

 

 

 

Horší už to je s cenou. Nepamatuji si přesně, za kolik jsem tyto "rychlíkáče" před zhruba 15ti lety kupoval, ale bylo to tuším něco kolem 200,-Kč. Nyní se prodavají na bazaru za cca 400,-Kč, v perfektním stavu za 500,-. Ty z nové produkce však za  900 až1000,- Kč, což je samozřejmě víc, jak dvojnásobek. Je to dost peněz, ale opakuji, rozdíl je takový, že se to vyplatí, byť i za cenu menší (kratší) soupravy. Zde, v otázce ceny ale zákonitě vítězí starší vozy 0:1. Pro úplnost doplňuji seznam všech mých nových vozů: 1x Am, 1x ABm, 3x Bm, 1x Bcm, 1x Bds, 1x Dsa.

 

 

Na závěr jedna fotka z provozu :-) . Mezinárodní, jedenáctivozový rychlík "Dukla" právě projíždí žst. Bělá nad Radbuzou mimořádně veden v té době nejsilnější lokomotivou ve vozovém parku ČSD, lokomotivou ES 499.0020.

 

 


 

9.10.09

 

455 (Br 86) Fleischmann

 

 
 

 

Koupil jsem si tuto novinku od Fleischmanna a hned na začátku asi musím napsat, že jsem si potvrdil negativní názor na tohoto výrobce. A sice že nabízí za dost peněz relativně málo muziky. Kdybych nebyl posedlý čímkoliv s nápisem ČSD, další mašinu bych si od něj již nekoupil.

Hned u balení je to vidět. Proti samotné krabičce asi nejde nic mít, i když předpokládám, že jednoduchý plast neposkytne modelu takovou ochranu při případném pádu na zem jako polstrování molitanem. Na druhou stranu nehrozí poškození jemných detailů při manipulaci s modelem o než mám obavy u Roca. Co však rozhodně zamrzí je absolutní minimum přiložených detailů k dolepení. Přiloženy jsou jen šroubovky. Žádné hadice, žádná spřáhla, žádní strojvudci, nic.

 

To stejné platí pro návod. Pominu, že ačkoliv jde o výrobek určený asi především pro náš trh chybí čeština, ale chybí také seznam náhradních dílů a vůbec v porovnání s Rocem působí ošizeně.

 

Jízdní vlastnosti jsou slušné, mašina se nekymácí, tah je solidní. Tichosti a jemnosti chodu Roco modelů však nedosahuje. Ani po rozebrání jsem nenašel setrvačník, ale i kdyby byl součástí motoru, výběh je malý. Takže v zásadě dobrý, ale na Roco ani v tomto ohledu nemá.

Co se týče konstrukce, tak to je asi jediná věc, která je podle mě vyřešena lépe. K přístupu k motoru, pojezdu a sejmutí kastle stačí povolit jediný šroubek.

Model je osazen žárovkami a netroufnu si říct, zda je to lepší řešení než diody. Obojí má své plusy a mínusy.

 

 Kde podle mě model zbytečně ztrácí je příprava na digitalizaci. Opravdu netuším, proč když ostatní výrobci osazují své modely osmipinovým slotem pro dekodéry, musí Fleischman dávat šestipinový.

Ze vzhledu jsou mé dojmy bohužel také rozpačité. Lokomotiva se mi celkově líbí, ale nechápu třeba, proč výrobce neosadil budku strojvůdce podlahou...

 

...stejně tak nechápu, pproč nechal na pravé straně, při pohledu z boku viditelný motor a drátky.

A na detailech by se dalo taky ještě zapracovat...
 

 

 

Celkově vzato, těch nemalých peněz za tento model nelituji. Ale jak jsem již napsal v úvodu, cena úplně neodpovídá "kvalitě". Kdyby stejný model vyrábělo Roco, tak bez zaváhání beru ten.

 

 


4.10.09

ES499 krysa  Piko/Piko

 

 

Dnes zde prezentuji svou staronovou lokomotivu přezdívanou "krysa". Tento model z původní nabídky Pika zná asi každý a asi každý ví, že jízdní vlastnosti nejsou nic moc. Proto jsem se rozhodl použít nový pojezd, od téhož výrobce, samozřejmě z jeho nové produkce, čili z 372 - bastarda. A když už bylo (přestavbu jsem si nechal udělat) u toho, nastříkal se žlutý bezpečnostní pruh na čele, vyměnily sběrače, dodělaly hadice a hlavně, "zprůhlednila" a vlastně nově se vytvořila kabina strojvůdce.

Původní, zcela zakrytá kabina mně dost vadila, myslím, že to celkovému vzhledu dost pomohlo.

 

Jízdní vlastnosti jsou samozřejmě úplně někde jinde, lokomotiva má tah, plynulý rozjezd, je tichá. Co zůstalo je malé pokyvování na strany jako u staré krysy, avšak v daleko, daleko menší míře. Asi by pomohla výměna kol.

 

 

 

Sběrače pocházejí také z bastarda, originálu samozřejmě neodpovídají, ale mně tam sedí víc, než ty původní.

 

 

Skříň se zacvakává na rám stejně jako na ten původní. Další výhodou této výměny je i rozhraní pro dekodér - zde Lenz Gold. Osvětlení je čelní a poziční X zadní.

 

Ex 74 "Hungaria" Budapest Keleti - Bělá nad Radbuzou právě přijel do své cílové stanice :-)

 

Výběr této lokomotivy pro dnešní aktualizaci nebyl úplně náhodný. Touto dobou totiž začal jeden nejmenovaný e-shop nabízet tuto mašinu za cca 14,500,-Kc což je docela dost. Na druhou stranu celkové provedení je úplně někde jinde, dá se mluvit o skutečně špičkovém modelu. Mě přestavba vyšla na cca 6,500,- včetně práce...je na zvážení každého, zda považuje rozdíl v kvalitě za opodstatněný více než dvojnasobné ceně.

 

 

 

Podobnou přestavbu té mé( použití staré skříně Piko) provádí i jeden další, tentokrát spíš "kamenný" prodejce za cenu kolem cca 8000,- Kc bez kabiny a sběračů. V tomto případě si dovolím považovat cenu za nepřiměřenou.
Ja jsem celkově velmi spokojený...a až našetřím, koupím si ještě onu za 14,500,-Kč od IS ;-) . 

 


 

5.4.09

363 eso  Piko

 

Tentokrát zde budu prezentovat model, který už tu v podstatě jednou byl v podobě bastarda. I v reálu se tyto lokomotivy liší "jen" jinými napájecími soustavami, pod kterými mohou jezdit. A pochopitelně barvou a žaluziemi na boku skříně. 

Jinak se ale jedná o shodné lokomotivy co se konstrukce týče a nejinak tomu je i u tohoto modelu. Proto zde zhodnotím jen vzhled, vše ostatní je stejné jako u bastarda v první recenzi úplně dole.

Skříň je výrobkem firmy ČS train jako stavebnice určená přímo na pojezd od Pika. Celkově je o něco širší, než originál, ale vzhledu to nevadí. Sestavením, nástřikem a hlavně skvělou patinou této skříně se může pochlubit velmi pravděpodobně p. Dalecký, ale přesně to nevím. Model jsem koupil na inzerát.

 

A patina je něco, co činí tento model výjimečným a je taky důvodem, proč jsem mašinu koupil, ikdyž je ve verzi ČD a ne ČSD. Řekl bych, že je úrovní někde stejně jako kocour od R.Cibere, možná ještě o chloupek výš, kvůli skvěle naznačenému olupování barvy. Prostě lokomotiva vypadá, jako kdyby už měla nějaký ten pátek odsloužený a tak to mám rád.

 

P.Dalecký má pro patinu cit a kdybych měl více financí (a on více času :-) ), nechal bych si u něj patinovat asi všechny lokomotivy.

Ona již zmiňovaná oloupaná barva....troufnu si říct, že na této fotce je model téměř k nerozenání od reálné lokomotivy.

I pracoviště strojvůdce vypadá věrohodně a má správnou barvu.

A na závěr jen pro úplnost sundaná kastle.

Model považuji za velmi povedený, vhodně doplňuje vozový park elektrických lokomotiv a skvěle se vyjímá v čele dlouhých nákladních vlaků, ale samozřejmě i osobáků.

Vzhled hodnotím rozhodně jako 1, celkově pak 1-

 


16.2.09

742 kocour (T466)

Dnes přináším opravdovou lahůdku, na zakázku zpracovaný model od Radka Cibere a vlastně i první recenzi netovárního modelu.

 

Balení

Hodnotit balení netovárního modelu je trošku zcestné, protože je samozřejmě prosto jakýchkoliv přiložených doplňků.

 

Nicméně základem modelu je hobby mašinka DB295 od Roca a tomu odpovídá i krabička. Takže ač bez doplňků, poskytuje modelu slušnou ochranu před pádem či nárazem a model v ní vypadá tak nějak plnohodnotněji. Díky za ni. Kde jsou ty časy, kdy i tovární modely bývaly zabalené do ubrousku a nějaké zbylé krabičky od vagónku.

 

Vzhled

Vzhled je něco, co mě na této mašině upoutalo na první pohled. Někdy se tomu říká láska na první pohled :-) Prostě Radek je perfekcionalista a výsledek tomu zcela odpovídá.

 

 Model je zhotoven z leptu DK model a je pravdou, že u odlitku by se takového výsledku nikdy nedosáhlo.

 

Model je zhotoven do nejmenších detailů včetně kabiny strojvůdce. Jako pomyslná třešnička na dortu je potom patina, která je velmi věrná a naprosto odpovídá běžnému opotřebení reálného vozidla.

 

 

Madla jsou samozřejmě také z leptu, čili z mosazi a proto jsou mnohem reálnější, než často používaná tovární z plastu.

 

Brzdové hadice, pluh, schůdky, madla, věrohodná patina, vše tak, jak má být, čili vzhled je rozhodně

1

 

Jízdní vlastnosti a technické provedení

Chtělo by se mi říct, že hodnocení tohoto modelu stran technického provedení je opět trochu neobjektivní, ale Radek má model tak technicky vymakaný, že si ho klidně postavím do srovnání s běžnými modely.

foto R.Cibere

Zde je vidět pojezd DB 295ky s klasickým, pětipólovým motorkem Roco se šikmo vinutou kotvou a setrvačníky(!), vlevo dekoder Zimo MX640 a vpravo zásobníky energie pro krátkodobé výpadky proudu, vše vměstnáno do úzkého profilu karoserie kocoura.

foto R.Cibere

Zde celý pohled ješte zvrchu. Spojení pojezdu s karosérií není pomocí otravných drátků, ale pomocí dotykových měděných plíšků.

foto R.Cibere

...ony plíšky

foto R.Cibere

Perfektně vyladěné osvětlení, horní reflektor zapínatelný/vypínatelný pomocí F1.

foto R.Cibere

...koncová světla.

Samotné jízdní vlastnosti jsou díky pojezdu Roco a dobře vyladěnému dekodéru skvělé. Na první jízdní stupeň jede lokomotiva téměř neznatelně pomalu. Kolem cca 5 j. stupně se ozývá slabé vrzání danné asi zatím malým proběhem stroje, ale to je asi jediná malá piha na celkově příkladném celkovém zpracování. K zastavování díky zásobníkům nedochází, s poloměry problém taky není.

 

Tažná síla je dostačující, šachtu pro spřáhlo dle NEM sice model nemá, ale vše se dá řešit pomocí šroubku do předem nachystané dírky se závitem. Sundávání kastle je opět pomocí šroubků a to na čtyřech místech.

Sečteno a podtrženo, technické zpracování a jízdní vlastnosti excelentní, čili jsou na 1 s malým - za povrzávání a absenci šachty pro spřáhlo.

 

Dojem

Jak jsem již napsal v úvodu, byla to láska na první pohled. Kocour nepatří k mým nejoblíbenějším lokomotivám, ale tomuto modelu jsem nemohl odolat.

Mně osobně zbývá pořádně doladit ukotvení spřáhel Kadee a můžu začít posunovat.

 

A až někde seženu - někdo "nahraje" i originální zvuk kocoura, bude iluze dokonalá. Celkový dojem je jak jinak než

1

Na závěr pár kochacích fotografií:

 

 

Celkově je kocour víc než zdatným soupeřem všem továrním modelům. 1

 

 

 


1.2.09

Kadee

Dnešní aktualizace se netýká přímo nějakého vozidla, ale typu spřáhel, které jsem se rozhodl používat.
Pokusím se zde zdokumentovat, jak tyto spřáhla fungují a zdůvodním, proč jsem se rozhodl právě pro ně.



Spřáhla jsem dlouho nijak "neřešil", používal jsem standartně dodávaná očková a o nějakým typu Kadee neměl ani tušení. A tak jako v mnoha dalších případech změna nastala po navštěvě houmrových stránek. První co mě na tomto řešení ale zaujalo nebyla možnost posunu atd., nýbrž  bezkontaktní rozpojování umožnující schovat rozpojovač pod desku. A tím se vlastně dostávám k tomu, proč Kadee a ne třeba Roco, Fleischmann, Marklin aj.

Výhody:
-bezkontaktní rozpojování a z toho vyplívající možnost schovat rozpojovač pod desku, tzn. estetické hledisko, ale pro mě osobně velký argument
-možnost posunu bez spojení, o žádném jiném systému, který toto dokáže nevím
-možnost manuálně rozpojovat pouhým zvednutím vozu nahoru z řady, tzn. žádné otravné kroucení a nechtěné vykolejování sousedních vozů
-nižší nájezdová rychlost pro spojení

Nevýhody:
-občas ne úplně jednoznačné rozpojení - nutnost  umět najít ten správný moment
-cena, dva páry stojí cca 100,-Kč


O vzhledu samotných spřáhel se schválně nezmiňuji, je to dost subjektivní a hodně "o" zvyku. Rozhodně ale nesouhlasím s tím, že by byly nějak výrazně estetičtější nebo naopak méně než ostatní.




Základní typy, vlevo nejběžnější č.18, kratší 17náctku moc nedoporučuji, v ostrých obloucích někdy dojde u delších vozidel k zaseknutí nárazníků o sebe. 16ka pro vozidla bez šachty dle NEM.



Rozpojovač, v podstatě elektromagnetická cívka. Původně jsem si ji chtěl vyrobit sám doma, tato originální se mi zdála dost drahá. No nicméně nakonec po nezdarech s domácí výrobou jsem přece jen zvolil jisté a vyzkoušené řešení originálu. Montuje se přímo pod kolej, do překližky jsem proto nachystal otvory. Jinak klasickým řešením systému Kadee je permanentní magnet vložený pod koleje fungující na principu:
1, nehceme rozpojovat, vlak projíždí, tah lokomotivy nedovolí i po přejetí mista s magnetem rozpojení 2,chceme rozpojovat, zastavíme nad magnetem, malinko popojedeme s lokomotivou zpět, tím uvolníme spojení a dovolíme magnetu roztáhnout spřáhla od sebe. Protože ale může dojít k nechtěnému rozpojení nebo mužeme potřebovat zastavit nad magnetem a přitom vlak nerozpojit, rozhodl jsem se pro elektrické řesení, kdy magnet funguje samozřejmě jen po stisku tlačítka na ovládacím panelu. Alternativou je houmrovo řešení s odsouváním magnetů pomocí táhel.



Takhle to vypadá nahoře. Po zasypání štěrkem a napatinování vrutů vůbec nepůjde poznat, kde rozpojovač je.




A zde již před spojením...



...po spojení...




...znovu rozpojení...



...nachystání na posun "rozpojením" již rozpojených spřáhel...




...a zde zaklesnutí bez přímého spojení s možností odjetí kdekoliv...

Kadee není bez chybičky, ale pro mě je momentálně asi tím nejlepším, co lze na kolejišti mít.

 


11.1.09

555.0301 "Němka"  Gutzold  (BR 52)




Balení

Krabička je papírová, uzaviratelná "zámkem" , uvnitř je klasický polystyrénový box na lokomotivu a doplňky. Okénko v krabičce je možné vyplnit fólií, papírem nebo polystyrénem podle toho, zda lokomotiva má být viděna nebo naopak chráněna proti nárazu. Návod a  seznam náhradních dílů jsou zpracovány dostatečně podrobně. Balení ještě obsahuje reklamní leták s novinkami výrobce a sáček s doplňky. Strojvůdce chybí. Myslím, že obal zabezpečuje dostatečnou ochranu proti poškození a nechtěnému vypadnutí a to ještě umocňuje zmíněný zámek.




Balení splňuje až na trochu méně dolepovacích doplňků vše, co od něj očekávám. 1


Vzhled

Pozitivem je podrobné zpracování včetně těch nejjemnějších detailů a s vyjímkou pluhu věrnost předloze. Negativem naopak rozvody zhotovené z plastu a vůbec celkově plastový vzhled, nijak neřešené stanoviště strojvůdce a viditelné drátky mezi tendrem a lokomotivou.


S bleskem je vidět plastový, na první pohled potom až hračkovitý vzhled.


Drátky jdoucí z tendru a "neřešené" stanoviště strojvůdce, na snímku již s dekodérem a reproduktorem.


Samé plasty...


Jinak ale vypadá hezky...

Plasty a drátky  nedávají šanci na nic jiného než 3

 

Jízdní vlastnosti a technické provedení

Jízdní vlastnosti nelze hodnoti jinak, než jako skvělé. Rozjezdové napětí je malé, chod až na občasné vrznutí plastových rozvodů tichý. Max.rychlost se zdá být reálná. Osvětlení je řešeno LED diodami, které jsou na můj vkus až příliš žluté, nicméně svítí už ve chvíli, kdy lokomotiva ještě stojí, i v analogu.




Horší je to s celkovým zpracováním. Lokomotiva mi došla poštou a mnoho dílů včetně kotle bylo od sebe vlivem nešetrného zacházení odděleno. Šlo to slepit zpatky dohromady, ale dobrý dojem to na mě neudělalo. Jinak tendr se od mašiny odpojí ohnutím dolů a vytažením.



Pak se ještě musí odpojit konektor s drátky. Rozhraní dle NEM lokomotiva má, avšak trošku nesmyslně v kabině, samotný dekodér se potom dává pod uhli. Tažná síla je velká díky velké zátěži v tendru, ten taky zajišťuje pohon celé lokomotivy pomocí všech svých 4 náprav. Dvě mají bandáže.



Se zastavováním na výhybkách pochopitelně vzhledem k délce lokomotivy problém není. Problémem však jsou menší oblouky, cca r450 již přednímu běhounu činí potíže a má tendenci z koleje vyjíždět, ale to je asi taky dáno délkou lokomotivy.
Samotné jízdní vlastnosti by byly na 1, ale celkové zpracování to kazí, proto bohužel 2-

 
 
Dojem
 
Ačkoliv má mašina jisté mezery ve zpracování a vzhledu, líbí se mi a rád ji nasazuji. Elegance jiných, především českých parních lokomotiv nedosahuje, je to takové ošklivé káčátko, ale možná to se mi na ni líbí. Mám ji osazenu zvukovým modulem a její bezchybná jízda doplněna originálními zvuky je prostě špica. Nejvíc si užívám pomalé rozjezdy doprovázené syčením páry.
Osobní dojem zní mám na 1
 

 

Celkově to vychází na pěknou 2

 


15.12.08

537.0  (Fleischmann)




 

Balení

Lokomotiva je uložená v klasickém polystyrénovém boxu, který je krytý papírovým obalem. Bohužel
mezi oběma těmito částmi je malá mezírka a papírová krabička se tak dá sundat z polystyrénu příliš snadno.
Důsledek je tak nasnadě, při manipulaci hrozí permanentní riziko vyklouznutí boxu s mašinkou dolů. Ochrana
modelu proti poškození je tak velmi malá.
K lokomotivě nejsou přiloženy prakticky žádné dolepující se doplňky, papírový návod a seznam náhradních dílu
je také velmi omezen.
Myslím, že by si tato lokomotiva od tak renomovaného výrobce zasloužila lepší balení, proto
2-

 

Vzhled

Na lokomotivě se mi hned od začátku líbil černý nátěr a odstín červené. Vše je na fotkach bohužel zkresleno umělým osvětlením, avšak v reálu působí velmi přirozeně. Černá nemá zbytečný lesk, červená na kolech a rozvodech zase nemá oranžový nádech, jako mají některé mašinky Roco. Také popisky jsou provedeny čitelně. Co bych však považoval za mínus, je viditelný drátek pod přední částí kotle, kontaktní spínač pro ovládání příslušenství a ozubená kola přenášející točivý moment od motorku viditelná při pohledu zespodu např. při přejezdech mostů. Při normálním pohledu ale vidět nejsou. Nevím, možná jsem moc náročný, ale u Roco mašinek tyto drobné chyby nejsou, proto 2-

 

světle hnědý drátek v mezeře pod kotlem mohl být alespoň nabarvený na černo

 

 

vlevo od schůdků je vidět kontaktní spínač(s pružinkou)pro ovládání příslušenství

 

Jízdní vlastnosti a technické provedení

Mašinka má poměrně vysoké rozjezdové napětí, ne zrovna ideální zpřevodování-nereálnou max. rychlost a co bohužel navíc, docela hlučný chod. Ten je dán velmi pravděpodobně použitím kovových ozubených kol pro přenos hnací síly, o kterých jsem se již zmínil u vzhledu. Nevím co výrobce k použití kovu u zpřevodování vedlo, jak dlouho již tento model vyrábí, ale každopádně v konkurenci ostatních je to dost velké zaostání. Dalším negativem jsou žárovičky namísto diod sloužící k osvětlení. Nejen, že je jejich trvanlivost údajně kratší než u diod, ale při běžných rychlostech v podstatě nesvítí(mluvím o analogu). Aby byly trochu vidět, musí lokomotiva vyvinout vysokou a na kolejišti nepoužitelnou rychlost. A aby těch negativ nebylo málo, pro výměnu zadního spřáhla je nutné celou mašinku rozmontovat. Ještě štěstí, že to jde snadno. A to bych na celé konstrukci a jízdních vlastnostech hodnotil jako asi jediné plus. Spolu s vysokou tažnou silou. Ale ta je, zdá se, již nutným standartem. Poslední kapkou je absence 8-mi pinového rozhraní dle NEM pro dig. dekodér( "jen" 6-ti pinové ).

Fleischmann si na model píše hrdě "made in germany", ale ve srovnání s modely made in austria je to dost velké zklamání.

Jednoznačně 3

 

 

kvuli zadnímu spřáhlu se musí mašina v podstatě celá rozmontovat

 

Dojem


Mašinu jsem si původně vůbec nechtěl kupovat, ale nakonec mě zlákala sleva v jednom e-obchodě. Jak jsem již napsal, se vzhledem jsem až na drobnosti velmi spokojen, ale co se týče všeho ostatního, čekal jsem od tohoto výrobce víc. Přesto přezevšechno ji mám docela v oblibě a "nasazuji" ji poměrně často. Možná i proto, že má celkově docela bytelnou konstrukci a nebojím se ulomení detailů, jako u ostaních modelů.
2

 

Celkově lepší trojka 3+

 


8.11.08

 

Bp "Patra" (Prefo-Piko)

 

Již delší dobu jsem chtěl oživit vozový park o tyto zajímavé osobní vozy, hlavně proto, že ve IV. epoše byly poměrně častým typem nasazovaným v příměstské osobní dopravě. A taky se krásně hodí za Sergeje, kterými chci tahat i osobáky.

Balení

Pouze papírová krabice, bez sebemenších ochraných prvků, o přiložených doplňcích ani nemluvě.

Známkuji 3-

 

 

Vzhled a provedení

Nelze říct vyloženě špatné, interiéry jsou byť jednobarevně znázorněny, potisky také ujdou, barevné přechody budiž také. Co však považuji za významný nedostatek ve zpracování je středový kloub.

"Harmonika", jak jsem jako malý říkával, je pouze z papíru(!) a průhled pod ní spolu se samotným podvozkem na kráse taky zrovna nepřidá. Navíc docílit čistě svislého průběhu žeber je při sebemenším provozu v podstatě nemožné.

Jinak ale, jak jsem říkal, to není tak zlé.

Přesto nelze ohodnotit jinak, než  3

 

Jízdní vlastnosti a technické provedení

 

Vagón jsem koupil jako nový v e-shopu a nevím, jestli se jako nový vyrobil nebo je to pouze doprodej nějakého skladu. Cena ale spíš mluví o první variantě čemuž teda zcela neodpovída "staré" uchycení spřáhla. A co se týče samotných jízdních vlastností je to ještě horší. Kovové destičky, o které se opírají hroty náprav jsou jak kdyby pokroucené a výsledkem je, že jedna náprava v podvozku se točí celkem(!) bez problému a druhá velmi, velmi neochotně. Zatím mě to až tak netrápí, protože lokomotivy nemají problém s trakcí, ale do budoucna se možná odhodlám k nějaké nápravě.

Jízdní vlastnosti a tech. provedení proto musím také ohodnotit jako  3-

 

Už dřív jsem se rozhodl, že budu používat spřáhla Kadee. Při koupi nového vozu proto vždy už zcela automaticky vytáhnu očkové spřáhlo dodané výrobcem ze šachty a zacvaknu nove Kadee. Vůz Bp mě v tomto trochu zaskočil, musel jsem objednat jiný typ Kadee spřáhel, konkrétně k.č.16

Sáček a plánek

Balení obsahuje celkem 4 spřáhla (na fotce jen 2). V plastovém obalu jsou přiloženy pružinky. Šrouby slouží k uchyceni k vozu.

Odmontoval jsem staré, sundal kastli (nebylo zcela nutné) a jal se instalovat nové. To se ale musí nejdřív dle přiloženeho návodu sestavit, což je trošku hra o nervy, především s malou pružinkou, která se vkládá dovnitř.

Sundaná kastle

Zde již nachystané, slepené spřáhlo. To bílé je nalepený kousek tvrdšího papíru, který má funkci podložky. Jinak by neseděla výška spřáhla. Místo tmavého šroubku dodaného výrobcem, který se mi nedařilo zašroubovat do podvozku jsem použil samořezný vrut.

A zde již hotovo.

 

Dojem

Nebýt toho, že jsem zatím na žádná jiná (myslím výrobce), nová patra nenarazil, tak bych asi neváhal s reklamací. Vzhledem ale k tomu, že v nejbližší době neočekávám v tomto směru změnu k lepšímu, tak si je nechám. Dojem z nich ale rozhodně nemám nejlepší.

Známkuji 2-

 

Celkově

Dost velké zklamání, proto 3

 


 24.10.08

 

T679.1 "Sergej" Roco (depo Zvolen, BR 120)

 

Baleni

 

Krabicka je papirova s folii a polystyrénovým boxem, kde lezi lokomotiva. Zvlast je přihrádka na dolepovaci doplnky. Ty zahrnuji sroubovici, hadice, cedule s označením rady, plechovou cedulku s logem vyrobce(Lokomotivka Vorosilovgrad), nahradni pluhy bez otvoru pro sprahlo(pro vitrinove pouziti) a krome ockoveho sprahla jeste dva dalsí typy Roco sprahel. Strojvudce bohuzel chybi. Dále jsou v krabicce navody na demontaz, instalaci dekoderu, schéma kam nalepit doplnky a seznam náhradních dilu. Obsah baleni povazuji za téměř(strojvůdce) uplne, ochranu modelu proti poskozeni za velmi slusnou.

Proto znamkuji 1-

 

 

 

Vzhled a provedeni

Vzhledove povazuji tuto lokomotivu za velmi povedenou. Barevne odpovídá předloze, nepůsobí nijak plastove, všechny mozne detaily jsou znázorněny. Madla jsou kovova, potisky citelne, prechody mezi barvami ciste. Nekteri tvrdi, ze tvar cela Sergeje je prilis kulaty oproti předloze, ja osobne jej povazuji za realnejsi, nez stejny model od Gutzoldu. Ten ma dle meho celo prilis ploche. V cem ma model od Roca na rozdil od Gutzoldu zcela bez diskuze navrch, je znázorneni strojovny za bocnimi okny. To byl jeden z vyznamnych duvodu, proc jsem dal prednost jemu před strojem z Nemecka. Jako jedine minus bych videl sedou barvu interieru kabiny strojvudce, ktera je jinak verne znazornena.

Vzhled hodnotim kvuli barve interieru na 1-

 

detailni zpracovani

 

 

zde je krasne videt znazorneni strojovny

 

Jizdni vlastnosti a technicke provedeni.

Kdyz jsem poprve posadil lokomotivu (jeste v analogu) na koleje, zalapal jsem po dechu. Tak tichou a plynulou jizdu jsem do te doby u zadne masinky nevidel. Jizdni vlastnosti jsou jednim slovem excelentni. Tazna sila je diky tezkemu ramu obrovska, řekl bych az nerealna. Hnane jsou všechny napravy, dve jsou opatreny bandazemi. Osvetleni je vyreseno zarovkami a svetlovody. Rohrani dle NEM pro digitalni dekoder a kynematika sprahla jsou samozrejmosti. Motor je petipolovy Roco se sikmo vinutou kotvou a spolu s plastovymi prevody je téměř neslysitelny. Kastle se sejme roztazenim za dolni hranu kastle uprostred. V lokomotive je dost mista na instalaci dekoderu apod. Prujezd malymi oblouky je bezproblemu, prejezd vyhybek taktez.

Jizdni vlastnosti jednoznacne 1

 

Lenz Gold + Intellisound + repro

 

Dojem

Lokomotiva byla vyrobena v limitovane serii a v době, kdy jsem si ji chtel koupit uz nova nebyla k dostani. Dlouho jsem proto sledoval internetove bazary, az se mi ji podarilo uz jako ne uplne novou sehnat. Jak jsem uz napsal, prekonala veskere me ocekavani a patri k mym nejoblibenejsim lokomotivam v mem vozovem parku, na dobrem dojmu se také podepisuje znazorneni strojovny. Spolu s originalnim zvukem vytvari dokonalou iluzi skutecne lokomotivy. Pozdeji jsem si koupil ještě jednu, v tomtez barevnem provedeni (Zvolen), abych mohl jezdit s priprezi nebo postrkem.

1

 

velmi pravdepodobne se mi nikdy nepodari poskladat vlak, ktery by tato dvojce neutahla

 

Celkove

K dokonalosti ji chybi malo, proto 1-

 

 

 

 


 

9.10.08

 

372  "Bastard" Piko (371, BR 180)

                                                                                                                 

  
 

Baleni

Krabicka je klasicka, tzn. papirova s pruhlednou folii, s polystyrenovym boxem kde lezi samotna lokomotiva plus v male kapsicce sacek s dolepovacima doplnkama (hak x sroubovka, hadice, madla...strojvudce chybi). Na dne lezi papir s informacemi o nahradnich dilech, navod na demontaz masiny a instalaci dekoderu plus reklamni letak na novinky ve vyrobe. Nic vic, nic min, tzn. bezny standard. Drive pouzivalo Piko k baleni plastovou kostru, kde se lokomotiva fixovala pomoci posuvnych zarazek. Upevneni masiny bylo temer stoprocentni, tudiz byla mensi pravdepodobnost poskozeni napr. pri padu na zem, na druhou stranu baleni bylo v celku dost velke, neskladne a vytazeni potazmo zabaleni lokomotivy bylo prilis zdlouhave. Kazdopadne Piko od teto koncepce upustilo a dnes se setkame jiz jen s polystyrenovou klasikou.

Baleni bych oznamkoval 2 kou jako bezne.

  

Vzhled

Vzhled bych hodnotil jako povedeny, barva i potisky jsou ciste, citelne, zadne odchylky tvarove, rozmerove(milimetry nepocitam) nebo barevne proti skutecnosti jsem nezaznamenal. Detaily znazorneny vsechny. Doplnky prilozene v sacku jdou vicemene bez problemu dolepit, jedinym minusem bych videl prilis tluste madla, coz je bezesporu dano tim, ze jsou z plastu. To ale neomlouva, vyrobce je mohl udelat kovove, nebo je nalepit uz ve vyrobe. Pracoviste strojvudce je naznaceno, ale pouze tvarove, barva odpovida sedemu plastu. Odvaznejsi modelari si mohou dobarvit interier sami dle konkretniho stroje. Stejne tak strojovna, naznacuji ji jen barevne linky, ale pusobi to lepe, nez obycejny plast, jak je treba videt u Sergeje od Gutzolda. Pantografy jsou ztvarneny verne a funguji take bez problemu, jsou schopny privadet proud z troleji.

Vzhled hodnotim kvuli madlum a jen naznaku kabiny strojvudce 2

 

rudou hvezdu jsem si dolepil sam

 

Jizdni vlastnosti a technicke provedeni

Rozjezdove napeti je male, lokomotiva se plynule rozjizdi bez trhani a cukani. Tazna sila je naprosto dostacujici diky mohutnemu zavazi. Masina je vsak v jednom smeru malinko hlucnejsi, mozna bych spis rekl je trochu slyset. V opacnem smeru je temer neslysitelna, pripisoval bych to asi tomu, ze proste jeste neni poradne zajeta. Nijak se nekymaci ani netrha. Prejezdy vyhybek apod. jsou bez problemu, obcasne zastaveni bych opet pripsal malemu probehu, popr. necistotam v kolejisti. Prenos proudu je pres vsechny 4 napravy. Pohanene jsou 3 napravy, 2 maji bandaze. Oblouky o malem polomeru projizdi bez problemu, je vybavena kinematikou kratkeho sprahla. Jako lokomotiva vyrobena dle novych standartu je pripravena pomoci rozhrani dle NEM pro digitalni dekoder. Sviti dle smeru jizdy pomoci LED diod. Plastova kastle se lehce oddela z pojezdu roztazenim za hranu zhruba uprostred lokomotivy.

Jizdni vlastnosti hodnotim na 2

 

na snimku instalovan dekoder Lenz Gold + Intellisound + repro


  

Dojem

Vzhledem k tomu, ze to byla jedna z prvnich, ryze ceskych lokomotiv vyrobenych v porevolucni dobe, jiz v novych standartech, ze je to vyjma stare Krysy doted jedina, seriove vyrabena ceska elektricka lokomotiva ve velikosti HO, ze je sama o sobe pouzitelna na prestavbu min. na radu 263 a jeji pojezd na mnoho dalsich skodovackych elektrik, hodnotim tento pocin Pika na

1

 

Celkove

Piko vyrobilo neco, na co jsme nebyli zvykli, v konkurenci ostatnich ale nijak nevycniva, proto lepsi dvojka.

2+